شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
اقتصاد و فرهنگ باید توامان سیاست‌گذاری شوند

فاطمه ذولقدر مشکلات بودجه‌ای رویدادهای فرهنگی را بی‌توجهی به سیاست‌گذاری توامان اقتصادی و فرهنگی دانست و گفت: بودجه فرهنگی، ناگزیر متناسب با چالش‌های کشور تنظیم شده است.

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و سخنگوی کمیسیون فرهنگی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مشکلات بودجه‌ای رویدادهای فرهنگی مانند جایزه کتاب سال گفت: اقتصاد و فرهنگ از دیرباز دو عرصه درهم تنیده و مؤثر بر یکدیگر بوده و خواهند بود؛ به‌نحوی که سیاست‌گذاری و اقدام در هیچ یک از این دو، بدون رعایت لوازم دیگری ممکن نیست و حتی هرگونه بی‌توجهی به هرکدام از آن‌ها، تبعات و نتایجی منفی نسبت به هر دو حوزه خواهدداشت.
 
وی با تاکید بر سیاست‌گذاری توامان اقتصادی و فرهنگی، به‌عنوان کلید حل این مسأله، عنوان کرد: در کشور ما؛ چه در ابعاد نظری و چه در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های عملی، آن‌گونه که باید و شاید، توجهی به این تلاقی و تعاطی نشده است و واکاوی علمی متمرکزی نیز در این زمینه شکل نیافته است. به همین سبب می‌توان در ضمن و ورای اغلب مشکلات اقتصادی و فرهنگی، بی‌توجهی به پیش‌زمینه‌های دیگر و عدم استفاده از ابزارهای مزبور را دید.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نقش و برنامه‌های مجلس در این‌باره اظهار کرد: متاسفانه بودجه بخش فرهنگی در شرایط اقتصادی کنونی کم درنظر گرفته‌ شده‌است و چالش‌های زیادی در بخش‌های مختلف فرهنگی وجود دارد؛ اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که ساختار بودجه، ناگزیر متناسب با چالش‌های کشور تنظیم شده است.
 
وی اضافه کرد: البته رایزنی‌های بسیار برای ارتقای سرانه فرهنگی صورت گرفته است؛ چراکه هزینه فعالیت‌های فرهنگی و تولید آثار و... نسبت به سال پیش افزایش چشمگیر داشته‌؛ اما باتوجه به ظرف موجود، سهم بودجه فرهنگی تعیین شد.
 
ذوالقدر درباره نقش سیاست‌گذاران، قانون‌گذاران و مجریان، برای تقویت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان عالی‌ترین جایزه کتابی ایران و یک برند جهانی شناخته‌شده، عنوان کرد: حاکمیت ارزش‌ها و مبانی اصیل اسلامی، بر تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ها، حمایت از نویسندگان و اهل قلم متعهد، تقویت و تعالی مبانی فکری و اعتقادی و ولایت‌پذیری، تنوع و نوع‌آوری و جذابیت در فعالیت‌‌های کتاب‌خوانی باتوجه به نیازهای جوانان و نوجوانان، حمایت از ناشران و مولفان برای حمایت از تولید کتاب‌های مفید، ارزان قیمت و موثر، نظارت مداوم بر جریانات کتاب و کتاب‌خوانی و کلیه مراسم مربوط به آن، حمایت برنامه‌های تبلیغی و تشویقی، استفاده از ظرفیت‌های موجود در نهادهای فرهنگی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، ایجاد، توسعه، تجهیز و اداره کتابخانه‌ها با استفاده از امکانات و روش‌های عملی برای ارتقای توانمندی فکری افراد جامعه، ازجمله برنامه‌هایی است که فراراه مسئولان و مجریان است.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که باتوجه به برگزاری بخش جهانی جایزه کتاب سال‌‌ و گره‌خوردن مسائل با روابط خارجی ایران و جهان، به نظرتان چه تمهیدات و سیاست‌هایی باید در دستور کار قرار داشته باشد و نهادهای مرتبط از جمله وزارت امورخارجه چه نقشی می‌توانند در بهبود شرایط داشته باشند؟ بیان کرد: مشخص است که دارا بودن روابط خارجی دوستانه و دیپلماسی فعال، برنامه‌هایی که جنبه بین‌المللی دارد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و در رونق و گسترش این مراسم نقشی بسزا دارد. البته اقداماتی که انجام می‌شود، باید به‌موقع باشد و به لحظات آخر موکول نشود، تا شرکت‌کنندگان یا ناشران خارجی امکان حضور داشته باشند.
 
وی افزود: همچنین توزیع جزوات و بروشور، تعبیه خلاقانه و مناسب سایت و صفحه درفضای مجازی و انجام تبلیغات و ابلاغ ضوابط و مقررات از جمله مواردی است که باید در این حوزه شکل گیرد، تا در سطح بین‌الملل به‌عنوان یک مراسم مشهور و مقبول شناخته شود. البته در این میان، رسانه نیز نقش قابل توجهی دارد. همچنین می‌توان با مطالعه تطبیقی برگزاری اینگونه مراسم و بررسی تجربه های موفق، به کیفیت این مولفه  افزود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها