یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
بیماری‌های انگلی مهم‌ترین معضل ماهی‌هاست

رحیم پیغان گفت: کتاب «انگل‌های ماهی پاتوبیولوژی و محافظت» با توجه به اینکه بیماری‌های انگلی جزو بیماری‌های مهم ماهیان پرورشی است اصلی‌ترین محور کتاب هم بر اساس این موضوع تدوین شده است. همچنین مخاطبانی که کتاب را مطالعه می‌کنند اطلاعات بصری مهمی را از کتاب دریافت می‌کنند.

رحیم پیغان، مترجم کتاب «انگل‌های ماهی پاتوبیولوژی و محافظت» که عنوان شایسته تقدیر سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را گرفته است، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب یکی از اصلی‌ترین منابع در زمینه بیماری‌های آبزیان است. کتاب در دو فصل تنطیم شده است که در هر فصل یک بیماری و انگل به طور کامل تشریح شده است.
 
وی افزود: با توجه به اینکه بیماری‌های انگلی جزو بیماری‌های مهم ماهیان پرورشی است اصلی‌ترین محور این اثر هم بر اساس این موضوع تدوین شده است. همچنین مخاطبانی که کتاب را مطالعه می‌کنند اطلاعات بصری مهمی را از کتاب دریافت می‌کنند، علاوه‌بر آن می‌توانند  اطلاعات جامعی درباره همه بیماری‌ها مربوط به آبزیان کسب کنند.
 
پیغان گفت: کاربرد مهم این اثر در رشته شیلات و پرورش ماهی است، در حقیقت تحصیل‌کردگان این رشته‌ها می‌توانند استفاده زیادی از آن ببرند. گفتنی است زمینه تحقیقاتی اصلی این اثر دام‌پزشکی است، چراکه این دامپزشکان هستند که با بیماری موجودات و آبزیان مواجه می‌شوند و باید نسبت به کنترل و پیش‌گیری آن توانایی لازم را داشته باشند.
 
وی افزود: در واقع دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری از این اثر استفاده زیادی را می‌برند. در کل یکی از مشکلاتی که  کشور ما در زمینه شیلات دارد بیماری‌هاست که بسیار چالش‌براتنگیز است. همچنین آکواریوم‌دارها هم می‌توانند از این اثر استفاده لازم را ببرند.

این مترجم با اشاره به اهمیت به کارگیری یافته‌های درج شده در کتاب گفت: همانگونه که پیش‌تر اشاره کردم این اثر جنبه کاربردی دارد و انتظار می‌رود علاوه‌بر دانشگاهیان و اعضای هبات علمی دانشگاه‌ها مراکز درمانی دام‌پزشکی اهتمام ویژه‌ای نسبت به این اثر داشته باشند. چراکه تنها برای آموزش آکادمیک از سوی نویسنده تالیف نشده است.

وی افزود: همچنین انتظار می‌رود سازمان شیلات کشور با بهره‌گیری از این اثر با تهیه بروشوها و کتابچه‌هایی که منبع آن این اثر است، در جهت ترویج مطالب مهم درمانی ماهیان برای پرورش‌دهنگان ماهی اطلاعات کاربردی و مفیدی را ترویج کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها