سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
تاخیر در اهدای جوایز شایستگان تقدیر کتاب سال و بی‌توجهی در تخصیص بودجه

احمد سالک با انتقاد از بی‌توجهی در تخصیص بودجه فرهنگی به‌ویژه بودجه حوزه کتاب گفت: حوزه فرهنگ در سال 1398 کمترین بودجه را داشت؛ یعنی 1/8درصد بودجه کل که این میزان تخصیص، یعنی هیچ.

حجت‌الاسلام احمد سالک، معاون اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره مشکلات تامین بودجه رویداد‌های فرهنگی؛ به‌ویژه جایزه کتاب سال بیان کرد: کدام نهاد باید به تامین بودجه فرهنگی اقدام کند؟ دولت باید بودجه حوزه فرهنگ و به‌ویژه کتاب را به‌عنوان حوزه‌ای که در همه مسائل فرهنگی نقش زیربنایی دارد تامین کند.      
 
وی با انتقاد از عملکرد دولت در تدوین و ارائه لایحه بودجه و تعیین بودجه فرهنگی، افزود: حوزه فرهنگ کمترین بودجه سال 1398 را داشت؛ شش دهم بودجه عمومی و یک هشتم بودجه کل به بخش فرهنگ اختصاص پیدا کرده بود که این میزان تخصیص، یعنی هیچ. این در‌حالی‌است که در بسیاری از کشور‌ها بالغ بر 3/5درصد بودجه برای حوزه فرهنگ بودجه پیش‌بینی می‌‌شود.

به گفته وی، آثار بی‌توجهی به تخصیص بودجه‌‌ در تامین جوایز شایستگاه تقدیر رویداد‌های مختلف؛ از‌جمله جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نمود پیدا می‌کند.  

سالک گفت: تا وقتی شایستگان‌تقدیر جایزه کتاب سال به‌عنوان اعضای جامعه نخبگانی مورد توجه قرار نگیرند، به وضعیت توسعه کتاب‌خوانی در سطح عموم جامعه کمتر توجه خواهد شد.

معاون اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان بودجه فرهنگی سال آتی افزود: درباره بودجه سال 99 پیش‌بینی می‌کنیم در سطح بودجه سال 1398 باشد و یا حتی کمتر؛ اما در هر صورت باید منتظر بود تا بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی و نتیجه مشخص شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها