یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
برگزیده شدن کتاب بهترین مشوق برای نویسنده آن است

مولف کتاب «اندازه‌گیری باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی» گفت: هنوز حمایت خاصی از کتاب برای معرفی بهتر آن صورت نگرفته، ولی به اعتقاد من برگزیده و دیده شدن یک اثر پژوهشی، بهترین مشوق برای نویسنده آن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «اندازه‌گیری باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی» تألیف خلیل طالبی جهرمی و احسان ترابی، در گروه کشاورزی به‌عنوان اثر برگزیده سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. این کتاب در 408 صفحه در سال 1397 از سوی موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران راهی بازار نشر شده است.
 
خلیل طالبی جهرمی؛ عضو هیأت علمی و استادتمام پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره موضوع و مباحث مطرح شده در کتاب بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی در برابر آفات و بیماری‌ها باید محافظت شوند. یکی از روش‌های حفظ گیاهان، استفاده از مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها است که یک روش بسیار ساده و کم‌هزینه بوده که بیشتر کشاورزان به‌خوبی با آن آشنا هستند. این روش در بیشتر موارد، تنها عامل مبارزه با آفات و عوامل بیماری‌زا است. البته روش‌های دیگری هم وجود دارد که پرهزینه‌تر و سخت‌تر بوده و کمتر در دسترس کشاورزان قرار دارند.
 

وی افزود: آفت‌کش‌ها از نظر خواص و ساختار شیمیایی و ماندگاری آن‌ها در طبیعت متفاوت هستند. روزهای معینی باید از سم‌پاشی بگذرد تا محصول کشاورزی از نظر ایمنی و سلامت قابل استفاده باشد، اما سبزیجات و برخی میوه‌ها که مصرف تازه‌خوری دارند و در فاصله اندکی پس از سم‌پاشی استفاده می‌شوند، ممکن است حاوی مقدار کمی مواد سمی باشند که در درازمدت امراضی را ایجاد کنند که برخی از این بیماری‌ها ممکن است جبران‌ناپذیر و یا درمان آن‌ها بسیار سخت باشد. از آنجا که بیشتر جامعه مصرف‌کننده این محصولات هستند، لذا این موضوع از منظر اجتماعی هم مهم است.
 
سردبیر مجله «دانش گیاه‌پزشکی ایران»، تصریح کرد: آفت‌کش‌ها اگر به‌طور صحیح و براساس معیارهای علمی و اصولی استفاده شوند، اثرات سوء کمتری دارند، لذا چگونگی مشخص کردن و اندازه‌گیری کمی و کیفی نوع و میزان آفت‌کش‌ها روی گیاه، اهمیت بسیاری دارد. موضوع کتاب «اندازه‌گیری باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی» نیز این است که پس از مشخص کردن نوع آفت‌کش، اندازه‌ بگیریم چه میزان از آفت‌کش پس از برداشت در محصول کشاورزی باقی مانده است.
 
مولف کتاب «سم‌شناسی آفت‌کش‌ها» ادامه داد: براساس معیارهای جهانی، باقی ماندن آفت‌کش روی محصول تا یک میزان معین برای عرضه در بازار مجاز است. اگر این مقدار زیر میزان مجاز باشد، انتظار است که مشکلی برای سلامتی به‌وجود نیاورد.


این عضو انجمن حشره‌شناسی ایران، همچنین گفت: در کتاب حاضر، روش‌های استفاده از آفت‌کش‌ها و میزان مجاز برای استفاده، روش‌های نمونه‌برداری و پاکسازی گیاهان از آفت‌کش‌ها و دستگاه‌های مخصوص، معرفی و تشریح می‌شود.
 
وی در معرفی شاخصه‌های اصلی این اثر نیز بیان کرد: درباره این موضوع، کتابی با چنین گستردگی همراه با ذکر جزئیات دقیق در بین منابع فارسی وجود نداشت. در بین مباحث کتاب نیز مثال‌هایی کاربردی و عینی آورده شده که موضوع را روشن‌تر کرده و به‌عنوان راهنما برای مخاطبان محسوب می‌شود. این کتاب همچنین به‌عنوان یک روش کار می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران و متخصصان آزمایشگاه‌های سم‌شناسی قرار گیرد.
 
طالبی جهرمی افزود: آفت‌کش‌ها در ابعاد مختلفی مورد توجه هستند که اندازه‌گیری در آزمایشگاه یکی از وجوه تخصصی آن است. تجربه و تخصص من نمونه‌برداری از محصولات و مشخص کردن میزان آفت‌کش‌ها است. در این کتاب سعی کرده‌ایم تجربه و اطلاعات علمی را همزمان به مخاطبان ارائه دهیم.

مولف کتاب «اندازه‌گیری باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی»، در پایان گفت: کتابی که اعداد و ارقام مرتبط با باقی‌مانده سموم روی محصولات کشاورزی را ارائه کند، در کشور خیلی اندک است و وسایل آزمایشگاهی آن نیز هزینه‌بر و گران است، لذا با حمایت جهت تهیه وسایل آزمایشگاه و امکانات مورد نیاز و به‌روز، می‌توان پژوهش‌های دقیق‌تر و کامل‌تری انجام داد. هنوز حمایت خاصی از کتاب برای معرفی بهتر آن صورت نگرفته، ولی به اعتقاد من برگزیده و دیده شدن یک اثر پژوهشی، بهترین مشوق برای نویسنده آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها