دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
فقط برای بچه‌های سیستان و بلوچستان در جشنواره حاضر شدم

فاطمه سالاروند، برگزیده بخش کودک‌ونوجوان جشنواره شعر فجر مطرح کرد: وقتی با من تماس گرفتند و اعلام کردند که نامزد شده‌ام، تعجب کردم؛ چون کتاب نفرستاده بودم. اگر قرار بود خودم اثری به جشنواره بفرستم این کار را نمی‌کردم اما گویا همه چیز آن طور جلو رفت تا این هدیه به دست بچه‌های سیستان و بلوچستان برسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در شهر زاهدان برگزار شد و در بخش شعر کودک‌ونوجوان هیات داوران دو اثر «دل تو برد شرط را» سروده فاطمه سالاروند از نشر پیدایش و «مگر لب زیپ دارد» سروده غلامرضا بکتاش از انتشارات امیرکبیر را به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی کردند. 

فاطمه سالاروند در توضیح اثرش به ایبنا گفت: «دل تو برد شرط را» در سال 97 در انتشارات پیدایش منتشر شد. این کتاب شامل 42 شعر نیمایی عاشقانه برای نوجوان‌هاست که اخیرا به چاپ دوم رسیده است.
 
این شاعر در توضیح نوع پرداختن به مقوله عشق گفت: خواه ناخواه بچه‌ها هم عشق را تجربه می‌کنند؛ اما به همان شیوه‌ و حال و هوای خاص سن و سال خودشان. همه ما دوره نوجوانی را گذرانده‌ایم و می‌دانیم که نوع نگرش بچه‌ها به این موضوع متفاوت است. سکوت کردن و نپرداختن به یک موضوع به این معنا نیست که آن موضوع وجود ندارد. به نظر من عشق سوژه‌ای است که نه تمام می‌شود و نه کهنه می‌شود و اتفاقا مورد توجه بچه‌هاست و برایشان جذاب است. نمی‌توانیم صرف اینکه در ذهن ما این موضوع ممنوعه است، درباره آن حرف نزنیم.
 
وی ادامه داد: بارها تجربه کرده‌ایم که حرف نزدن درباره برخی موضوعات به اصطلاح ممنوعه چه پیامدهای ناخوشایندی دارد. نزدیکی به عوالم بچه‌ها و درک متقابل حس و حال و دنیای آنها باعث می‌شود که به ما اعتماد کنند. ضمن اینکه ما می‌توانیم با پیوند دادن بچه‌ها با شعر و ادبیات‌، تصویر درست و پاکیزه‌ مهرورزی و دوست داشتن را ترسیم کنیم و در دسترس آنها قرار بدهیم.

 
 
سالاروند با اشاره به برخی خودسانسوری‌های رخ داده در حوزه نوجوان اظهار کرد: در شعرهای مجموعه من، هیچ اتفاق خاص و عجیب و غریبی رخ نداده است. من با زبانی ساده تنها به بیان یک سری لحظه‌ها و حس‌ها پرداخته‌ام. به نظر من نوجوانان به خاطر این که رو به آینده دارند دوست دارند به دنیای بزرگ‌ترها نزدیک‌تر شوند و این که جزو گروه‌های سنی پایین‌تر به شمار آیند برایشان خوشایند نیست.

وی افزود: نوجوان ها چه در مطالعات شخصی و چه در کتاب‌های درسی آثار بزرگسالان را مطالعه می‌کنند. اگر شما با نوجوانی صحبت کنید، کم و بیش با آثار بعضی شاعران مثل سهراب سپهری، فروغ، قیصر و حتی شاعران جوان‌تر آشنایند. در کتاب‌های درسی هم به طور پراکنده با برخی شاعران قدیم و معاصر آشنا می‌شوند. اگر نوجوانی به شعر و ادبیات علاقه‌مند باشد فقط به معنای ظاهری کلمات بسنده نمی‌کند و در جست‌وجوی لایه‌های معنایی دیگر اثر نیز خواهد بود. ما باید کاری کنیم تا بچه‌ها به تدریج درک بهتر و کامل‌تری از ادبیات غنی فارسی داشته باشند و تردید نکنید اگر این اتفاق بیفتد از هر نظر می‌توانند بهتر زندگی کنند.

این شاعر در پاسخ به این سوال که آیا تفکیک آثار نوجوان از کودک برای شاعر و نویسنده کار سختی است یا نه گفت: به نظر من تفکیک نگارش کار نوجوان از کودکان کار چندان سختی نیست؛ اگر شاعری دنیای این دو طیف را بشناسد می‌داند مضمون، واژه‌ها و علاقه‌مندی‌های آنها تا حدود زیادی از هم‌متفاوت است.
 
سراینده مجموعه شعر «دل تو برد شرط را» در بیان احساسش نسبت به انتخاب شدن در جشنواره شعر فجر اظهار کرد: من خیلی در جریان جشنواره شعر فجر نبودم. وقتی به من زنگ زدند و گفتند که به‌عنوان نامزد بخش کودک و نوجوان انتخاب شده‌ای، متعجب شدم و گفتم که من اصلا برای این جشنواره کتاب نفرستاده‌ام. بعد متوجه شدم روال کار این‌گونه است که همه آثار منتشر شده در یک سال تهیه و بررسی می‌شود. 

وی ادامه داد:‌ واقعیت این است که فارغ از جهت‌گیری‌های واقعی و نمایشی و نگاه‌های موافق و مخالف به این گونه جشنواره‌ها، من شخصا رغبتی به شرکت نداشتم و تنها دلیلم برای حضور در این برنامه به طور خاص، توجه دادن مخاطبان به بچه‌ها بخصوص بچه‌های مناطق محروم و خواندن مطلبی بود که در این باره نوشته بودم و البته هدیه دادن این جایزه ناچیز به گروه «دست‌ها» و بچه‌های سیستان و بلوچستان.
 
سالاروند که جایزه‌ 15 میلیونی خودش را به گروه «دست‌ها» برای کمک به کودکان سیستان و بلوچستان اهدا کرده است، در توضیح نحوه شکل‌گیری و فعالیت‌های این گروه گفت:  این گروه که با همت تعدادی از دوستان هنرمند، شاعر، نویسنده و فعالان اجتماعی تشکیل شده برای بچه‌های مناطق کم برخوردار و محروم برنامه‌هایی دارد و تلاش می‌کند حتی المقدور قدمی برای بهبود وضعیت این بچه‌ها بردارد. این فعالیت‌ها از چند ماه پیش آغاز شده و ربطی به این سیل اخیر ندارد اگرچه در جریان سیل هم، دوستان «دست‌ها» برای یاری رساندن همراهی کردند.

وی در پایان گفت: هدف ما این بوده برنامه‌های بنیادین در حوزه فرهنگ و آموزش برای بچه‌های انجام شود. شاید به دلیل نوپا بودن گروه در حال حاضر آرام آرام پیش برویم؛ اما در همین مدت کوتاه نیز به لطف خدا و همراهی دوستان کارهایی انجام شده و امیدواریم که دوستان بیشتری به ما بپیوندند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • لعیا صابر ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    درود ،،خانم سالاروند جایی برگزیده شدند که ابر شاعرانی مثل علی اکبر یاغی تبار،،،حاج رستم بگلو،،مجید مومن حضور ندارند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها