یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
افزایش 50درصدی اجاره‌بها تاثیری برحضور ناشران در نمایشگاه ندارد

مدیرمسئول انتشارات کتاب کوله‌پشتی می‌گوید افزایش اجاره‌بها با توجه به هزینه‌های جاری در نمایشگاه کتاب، فشار مضاعفی برای ناشر ایجاد نمی‌کند و تاثیری در شرکت کردن و یا شرکت نکردن در نمایشگاه ندارد.

اباذر رضانیامعلم، مدیرمسئول انتشارات کتاب کوله‌پشتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تغییرات در آئین‌نامه و افزایش 50درصدی اجاره‌بها غرفه‌ها در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: شرایط بازار به‌گونه‌ای است که به‌نظر من فشارها بر ناشران بیش از این خواهد شد و ما باید به این وضعیت عادت کنیم؛ اما هزینه غرفه‌ها آنقدر بالا نیست که افزایش 50درصدی آن لطمه سنگینی به ناشران وارد کند.

معلم افزود: افزایش 50درصدی اجاره‌بها برای ناشران با توجه به هزینه‌های جاری در نمایشگاه کتاب، فشار مضاعفی ایجاد نمی‌کند و تاثیری بر شرکت کردن و یا شرکت نکردن او در نمایشگاه ندارد.

وی با اشاره به تخصیص متراژ غرفه‌های ناشران براساس تعداد عناوین و کیفیت کتاب‌ها گفت: قضاوت روی کیفیت کتاب‌ها، چندان اجرایی نیست. ازطرف دیگر هر ناشری مخاطبان خاصی برای کتاب‌هایش دارد؛ حتی برای کتاب‌های زرد. 

مدیرنشر کتاب کوله‌پشتی افزود: بنابراین به‌راحتی نمی‌توان گفت کتاب‌های عامه‌پسند یا حتی زرد، به‌دلیل کیفیتی که دارند باید متراژ کم‌تری به خود اختصاص بدهند و ناشرانی که کتاب‌های مرجع عرضه می‌کنند، باید فضای بیشتری در اختیار داشته‌باشند.

معلم ادامه داد: از کودک 5ساله تا یک فرد 60ساله کتاب‌های خاصی می‌خوانند و مخاطب کتاب‌های متفاوتی هستند. بنابراین از نظر من، تعیین این‌گونه معیارها برای تخصیص متراژ غرفه‌ها، کارساز و مناسب نیست.

وی با بیان اینکه ناشران دولتی و سازمانی در نمایشگاه کتاب تهران همیشه بهترین غرفه‌ها را در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: نزدیک به 200ناشر فعال در حوزه کتاب‌های عمومی داریم که وظیفه نشر کتاب‌ها بر دوش این کتاب‌فروشی‌ها است؛ اما در پدیده‌ای به‌نام نمایشگاه کتاب تهران، همیشه شاهد حضور 800 ناشر عمومی هستیم که در طول سال یک بار هم اسم‌شان به گوش‌مان نرسیده‌است.

معلم ادامه داد: همیشه بر سر گرفتن متراژ غرفه در نمایشگاه با مشکل مواجه هستم و در مقابل شاهد آن هستیم که هر سال برخی ناشران دولتی و انتشارات سازمان‌ها و نهادها غرفه‌های بزرگ، چشم‌گیر و سرنبش دارند تا صرفا دیده‌ شوند؛ درحالی‌که خروجی قابل توجهی هم ندارند.

مدیر مسئول انتشارات کوله پشتی تاکید کرد: امیدوارم که این طرح اجرایی شود؛ البته در کنار این طرح نیز باید با نقد کردن بن‌کارت‌ها و عرضه مصادیق کتاب‌سازی مقابله شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها