شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
«داستان‌های گورداله» به قلم محمدرضا یوسفی

محمدرضا یوسفی از انتشار دو مجموعه جدبد برای کودکان با عنوان «داستان‌های گورداله» و «داستان‌های چهارفصل» خبر داد و گفت: دو رمان «آتور الهه جنگل» و «الف مثل ایران» را هم برای نوجوانان نوشته‌ام.

محمدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آثار جدیدش گفت: دو رمان برای نوجوانان نوشته‌ام به نام‌های «آتور الهه جنگل» و «الف مثل ایران» که به تازگی از سوی انتشارات ویژه نشر منتشر شده است.
 
این نویسنده و پژوهشگر درباره «الف مثل ایران» توضیح داد: داستان این رمان مربوط به کودکی است که درحال از دست دادن بینایی‌اش است. و پدر این کودک که خبرنگار-عکاس است، برای اینکه حافظه تصویری - تاریخی کاملی از ایران در ذهن فرزندش بسازد او را به نقاط دیدنی ایران می‌برد تا وقتی نابینا شد تصاویری از داشته‌های ایران در ذهنش باقی بماند و در هر اقلیمی که می‌روند اتفاق‌هایی رخ می‌دهد.
 
وی درباره «آتور الهه جنگل» نیز بیان کرد: این رمان شامل داستانی مربوط به ایران باستان است و در زمانی می‌گذرد که انسان‌های نخستین ایرانی در جنگل زندگی می‌کنند. در این رمان بین دو قبیله جنگ و درگیری در می‌گیرد و قبیله‌ای که پیروز می‌شود همه بزرگان قبیله شکست‌خورده را به بردگی می‌برند و فقط بچه‌ها را باقی می‌گذارند تا بمیرند. این داستان، حکایت تلاش این بچه‌ها برای زنده ماندن و رفتن در مسیر جنگل به دنبال پدر و مادرهایشان است.

وی درباره چگونگی نوشتن این داستان توضیح داد: قبل از نوشتن این داستان، فیلمی دیدم که در آن بزرگان یک قبیله به بردگی برده شدند، اما در آن فیلم، داستان درباره بزرگسالان قبیله است و من در این کتاب، داستان‌ کودکان این قبیله را نوشتم که در نهایت چه برسرشان می‌آید.
 
یوسفی در ادامه با بیان اینکه ویژه نشر علاوه بر این دو رمان، مجموعه‌ای چهار جلدی شامل داستان‌های کودک هم از او منتشر کرده، گفت: این مجموعه «داستان‌های چهارفصل» نام دارد و دربردارنده 52 داستان کودک است که در چهار جلد بهارانه، تابستانه، پاییزانه و زمستانه ارائه شده است.
 
نویسنده «شاهنامه برای کودکان» افزود: این کتاب‌ها برخلاف سایر کتاب‌هایی که در این حوزه درآمده و اغلب ترجمه تالیف است، کاملا تالیفی است و کودکان در این مجموعه می‌توانند هر هفته داستان‌های جدیدی بخوانند. همچنین این داستان‌های خلاقه با تصاویر زیبایی همراه شده و در آن‌ها از شخصیت‌های فانتزی، رئال، فولکلوریک، سمبلیک و ... استفاده شده است و بازنویسی نیستند.

مجموعه پنج جلدی «داستان‌های گورداله» در کتابفروشی‌ها
وی در ادامه به «داستان‌های گورداله» اشاره کرد و گفت: این مجموعه پنج‌جلدی برای کودکان است و با تصویرگری زهرا کیقبادی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است. این مجموعه شامل پنج داستان به‌ هم پیوسته است. هر کتاب اپیزودیک است و هر داستان در یک کتاب شروع و تمام می‌شود. شخصیت اصلی این مجموعه «گورداله» نام دارد که دوستی به نام اژدها دارد و در هر داستان، ماجرای تازه‌ای برای‌شان در روستا پیش می‌آید.
 
به گفته یوسفی، هرکدام از این داستان‌ها پیام خودش را دارد و به شناخت زندگی در روستاها و اینکه ساکنان روستا با چه مشکلاتی روبه‌رو‌ هستند، کمک می‌کند.
 
محمدرضا يوسفی نويسنده كتاب‌های كودكان و نوجوانان، متولد 1332 در همدان است. وی دانش‌آموخته تاريخ است و نخستين كتابش با نام «سال تحويل شد» را در سال 1357 منتشر كرد. وی آثار زيادی از ادبیات کهن فارسی را برای كودكان و نوجوانان بازنویسی و باز آفرینی کرده كه «افسانه شیر سپیدیال»، «افسانه‌ بلیناس جادوگر» و «افسانه‌ شیرین کارنامه‌ اردشیر بابکان» برخی از آن‌ها هستند. يوسفی كه پيش از اين برای نگارش كتاب‌های «حسنی به مكتب نمی‌رفت» و «ستاره‌ای به نام غول» برنده ديپلم افتخار دفتر بين‌المللی كتاب برای نسل جوان شده، در فستيوال بين‌المللی ادبی برلين نيز به ‌عنوان نويسنده‌ برگزيده‌ ايرانی حضور داشته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها