جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
افزایش اجاره‌بهای غرفه‌ها مانع حضور ناشران غیرحرفه‌ای در نمایشگاه کتاب می‌شود

مدیر داخلی انتشارات ققنوس معتقد است؛ شاید افزایش اجاره‌بها بر بهبود روند اجرایی نمایشگاه نیز تاثیرگذار باشد؛ چراکه از حضور ناشران غیرحرفه‌ای که صرفا فضا اشغال می‌کنند، پیشگیری می‌شود.

مهدی حسین‌زادگان، مدیر داخلی انتشارات ققنوس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تغییرات آئین‌نامه، ضوابط حضور ناشران و افزایش 50 درصدی اجاره‌بهای غرفه‌ها در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، بیان کرد: گران‌شدن اجاره‌بها غرفه‌ها، حضور ناشران در این دوره را با چالش مواجه نمی‌کند و مانع از نمایش دستاورد‌های یک ساله آن‌ها نمی‌شود.

وی افزود: افزایش اجاره‌بهای غرفه برای ناشران غیر‌حرفه‌‌ای که منبع درآمدشان از انتشار کتاب نیست، دشوار است. شاید افزایش اجاره‌بها بر بهبود روند اجرایی نمایشگاه نیز تاثیرگذار باشد؛ چراکه از حضور ناشران غیرحرفه‌ای که صرفا فضا اشغال می‌کنند، پیشگیری می‌شود.
 
حسین‌زادگان با بیان اینکه اجاره‌بهای غرفه در بسیاری نمایشگاه‌های دنیا، گران است، گفت: بهتر است، افزایش بهاء با تخصیص یارانه و یا خرید کتاب از ناشران، جبران شود.

مدیر داخلی انتشارات ققنوس درباره معیار تعداد عنوان کتاب برای تعیین متراژ غرفه‌ عنوان کرد: هدف از توجه به این معیار‌‌ها، مقابله با عرضه مصادیق کتابسازی در نمایشگاه کتاب تهران است؛ بنابراین، اقدام مثبتی است؛ اما تشکیل تیم کارشناسی بسیار قوی‌ برای رصد عملکرد ناشران و مقابله با کتابسازان ضرورت دارد.
 
وی ادامه داد: آنچه به تجربه فهمیده‌ام، این است که مسئولان نمایشگاه در تعطیلی غرفه‌ها در نمایشگاه، مصمم نیستند و سعی می‌کنند که با یک تذکر نیم‌بند، کار را پیش ببرند و قضیه را به اتمام برسانند.
 
حسین‌زادگان خاطرنشان کرد: اگر مسئولان نمایشگاه درگیر کاهش و مقابله با کتابسازی و «کتاب‌های غیر» در نمایشگاه هستند، به‌راحتی می‌توانند با این معضل مقابله کنند. با قدم‌زدن در راهرو نمایشگاه می‌توان به‌راحتی مصادیق کتابسازی را دید؛ چراکه عمده کتاب‌ها یکسان و همگی بازنشر ترجمه کتاب‌های کلاسیک جهان با شمارگان 50 نسخه است. برای مقابله با عرضه مصادیق کتابسازی، باید یک تیم کارشناسی در نمایشگاه حضور داشته‌ باشد تا حقی از ناشری، ضایع نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها