یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
به مرده بستنی بدهید و بدون کتاب خواندن دانشمند شوید

نخستین جلد از مجموعه طنز «به مرده بستنی بده» نوشته شهرام شفیعی از سوی انتشارات داستان جمعه راهی کتابفروشی‌ها شد.

شهرام شفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب جدیدش با عنوان «به مرده بستنی بده» که به تازگی از سوی انتشارات داستان جمعه منتشر شده، گفت: این کتاب نخستین جلد از مجموعه‌ای پنج جلدی است که عنوان کلی آن «به مرده بستنی بده» است و در هر جلد با زبان طنز به یک یا تعدادی دانشمند یا فیلسوف پرداخته می‌شود.
 
این نویسنده در ادامه بیان کرد: در این کتاب داستان از زبان کسی بیان می‌شود که در طول زندگی‌اش همراه آن دانشمند یا فیلسوف بوده اما هرگز او را درک نکرده است.
 
شفیعی درباره چگونگی نوشتن این مجموعه، توضیح داد: من همیشه نسبت به اینکه با چه چیزهایی می‌شود شوخی کرد یا راجع به چه چیزهایی می‌شود داستان طنز نوشت یا زبان طنز چگونه می‌تواند برای درک بهتر دنیا به بچه‌ها کمک کند فکر می‌کنم. حدود 27 سال پیش هم طنز مشابهی نوشته بودم که درباره زندگی سلاطین بود، بعد از آن به این فکر افتادم مجموعه‌ای شیرین و جذاب بنویسم و در قالب آن چهره‌های علمی در ایران و جهان را به بچه‌ها معرفی کنم.
 
وی درباره میزان استقبال از کتاب نیز بیان کرد: کتاب تازه منتشر شده اما قبل از انتشار در برنامه‌هایی که با بچه‌ها داشتم درباره آن صحبت کردم، هم اسم مجموعه برایشان جذاب بود هم متنش.
 
 

شفیعی درباره انتخاب اسم کتاب، گفت: انتخاب اسم خیلی مهم است و من معمولا اسم‌هایی که انتخاب می‌کنم هرکدام خاصیتی دارند و صرفا برای نامیدن اثر نیستند و تلاش می‌کنم اسامی که انتخاب می‌کنم مبنای ورود مخاطب به کتاب باشد. اتفاقا این کتاب از آثاری بود که اسمش را خیلی سخت انتخاب کردم، فهرستی از اسامی تهیه کردم و نهایتا هم از خود متن‌ها این اسم به ذهنم رسید.

به گفته شفیعی، این مجموعه بهانه‌ای است برای آشنایی کلی بچه‌ها با فعالیت‌ها و تلاش‌های دانشمندان، فیلسوفان یا مخترعان مطرح ایران و جهان تا بدانند چگونه زندگی کرده‌اند و در قالب این داستان‌ها خطوط اصلی زندگی این دانشمندان به صورت غیرمستقیم به بچه‌ها منتقل می‌شود.
 
شفیعی همچنین از چاپ جلد دوم مجموعه «به مرده بستنی بده» از سوی انتشارات داستان جمعه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

در پشت جلد این کتاب نوشته شده: «شما می‌توانید بدون کتاب خواندن دانشمند شوید. برای این کار باید به یک مرده بستنی بدهید. البته این کار سختی‌های خودش را دارد؛ مرده‌ها نمی‌توانند تصمیم بگیرند که بستنی وانیلی بخورند یا شکلاتی.»
 
انتشارات داستان جمعه، کتاب «به مرده بستنی بده» را در قالب 112 صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 25 هزارتومان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها