شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
آتش‌سوزی منبعی مانند کتاب هاریسون بسیار قبیح و ناشی از تعصبات کورکورانه است

محمدعلی محققی، درباره سوزاندن کتاب هاریسیون از سوی تبریزیان می‌گوید؛ آتش‌سوزی منبعی مانند کتاب هاریسون بسیار قبیح و ناشی از تعصبات کورکورانه است که هیچ ربطی به اسلام و روحانیت ندارد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) روز گذشته فضای مجازی و رسانه‌ها شاهد بروز یک اتفاق ناخوشایند در دنیای نشر و کتاب بودند. فردی به نام عباس تبریزیان با سوزاندن کتاب هاریسیون که یکی از اصلی‌ترین مراجع و منابع طب مدرن به حساب می‌آید؛ پایان طب شیمیایی را اعلام می‌کند. انتشار فیلم چنین عملی از سوی فردی که لباس دین بر تن و ادعای طب اسلامی دارد باعث شد تا مراجع ذی‌ربط از جمله حوزه علمیه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهند و اعلام موضع کنند.
 
محمدعلی محققی، مشاور معاون آموزشی و مسئول راه‌اندازی دانشگاه طب سنتی اسلامی- ایرانی در گفت‌گو با خبرنگار ایبنا درباره این اتفاق گفت: مراجع رسمی مانند نظام پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مورد به طور واضح اعلام موضع کردند، این شخصیت به طور کامل رد شده است و نظرهای وی نه ربطی به روحانیت و نه ربطی به مجموعه طب ایرانی و طب سنتی دارد.
 
وی افزود: این فرد هیچ‌گونه فعالیتی رسمی و قانونی در زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها نداشته و اصلا اجازه‌‌ای هم ندارد که به فعالیت بپردازد. این عمل ناشی از دیدگاه‌ها و رفتارهای جاهلانه قرون وسطایی است و از سوی فردی صورت گرفته است که هیچ‌گونه صلاحیتی در طب و طبابت نداشته است.
 
محققی گفت: این اولین رفتار این فرد نیست بلکه رفتارهای مشابه دیگری هم پیش از این داشته است و برخورد‌هایی هم با آن شده است و وزارت بهداشت فعالیت این فرد را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرده است. همچنین مراکزی هم که در آن‌ها طبابت‌ غیر استاندارد یا تولیدهای غیرقانونی انجام می‌شود در سراسر کشور ممنوع است.
 
مشاور معاون آموزشی و مسئول راه اندازی دانشگاه طب سنتی اسلامی- ایرانی گفت: آتش‌سوزی منبعی مانند کتاب هاریسون بسیار قبیح و ناشی از تعصبات کورکورانه است که هیچ ربطی به اسلام و روحانیت ندارد و باید برخورد قانونی با آن انجام شود و در مورد انتشار موضوع در فضای مجازی باید گفت؛ این فرد از سلامت روانی برخوردار نبوده است و هیچ‌گونه مجوز و صلاحیتی برای فعالیت ندارد؛ همچنین مراجع روحانیت از سوی قم و مسئولان وزارت بهداشت وی را از فعالیت منع کرده‌اند.
 
وی با اشاره به جایگاه طب اسلامی در میان طب سنتی گفت: در واقع وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی مجموعه‌ای را به نام  طب اسلامی به رسمیت نمی‌شناسد و برای وزرات بهداشت هم این واژه تعریف شده نیست. طب سنتی یک طب واحدی است که دارای دوره‌های تاریخی متفاوتی است. در واقع ما دارای طب سنتی دوره تمدن ایران و اسلام هستیم که تبدیل به واژه طب ایرانی شده است و در اصل این واژه رسمی و مورد قبول است و طب اسلامی و واژه‌های دیگر در نظام پزشکی و مصوبات وزارت بهداشت مورد تایید نیست. لازم به ذکر است که حتی مراجع دینی هم قائل به طب اسلامی نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها