دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
تشکیل کافه‌کتاب در فرهنگسراها و کتابخانه‌های تهران

تشکیل کافه‌‌کتاب‌ها در فرهنگسراهای تهران و ایجاد ایستگاه‌های مشاوره کتاب در کتابخانه‌های تهران از جمله اقدامات دفتر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به‌شمار می‌آید.

ایمان کرد، مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های این سازمان در تهران گفت: تشکیل کافه‌های کتاب در فرهنگسراهای تهران و ایجاد ایستگاه‌های مشاوره کتاب در کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی هنری شهر تهران و پورتال کتابخانه‌های عمومی تهران نیز از دیگر اقدامات ما به شمار می‌آید.

وی تعداد کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری را مجموعا ۳۷۵ مورد اعلام کرد و توضیح داد: ۱۱۰ کتابخانه در سازمان فرهنگی هنری و ۲۶۵ کتابخانه در سرای محلات و مراکز دایر است که از میان آن‌ها ۱۶ کتابخانه تخصصی، ۲۶۵ کتابخانه دارای بخش کودک و سه کتابخانه مخصوص نابینایان است.
 
وی افزود: تعداد اعضای کتابخانه‌های سازمان از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۷۵۲ نبر است که یک میلیون و ۳۶ هزار و ۱۵۷ نفر از اعضا مرد و سه میلیون و ۹۹۵ هزار و ۵۹۵ عضو زن هستند.
 
کرد با اشاره به تعداد مراجعان به  کتابخانه‌ها در سال جاری نیز توضیح داد: در فصل بهار یک میلیون و ۸۰۱ هزار و ۷۵۳ نفر، در فصل تابستان یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۹۱۱ نفر و در فصل پاییز یک میلیون و ۵۳۲ هزار و ۷۳۸ نفر به کتابخانه‌های سازمان مراجعه‌ و خدمات دریافت کرده‌اند.
 
مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین درباره ساير اقدامات شاخص در حال اجرا عنوان کرد: تشکیل شورای عالی اندیشه‌ورزی کتاب سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور نخبگان و کارشناسان خبره حوزه کتاب یکی از این اقدامات جاری است که در حال پیگیری و اجرا است.
 
وی به فعالیت چهار اتوبوس کتابگرد هدهد نیز اشاره کرد و یادآور شد: از جمله اقداماتی که این اتوبوس‌ها با حضور در مناطق مختلف تهران دنبال می‌کنند می‌توان به قصه‌خوانی، مسابقه نقاشی با موضوع قصه یاد شده، ایستگاه مبادله کتاب، نمایشگاه کتاب کودک در کتابخانه سیار، ثبت‌نام رایگان عضویت کتابخانه، قصه گویی با کارت‌های قصه، همخوانی کتاب کودک، شاهنامه خوانی و نمایشگاه کتاب اشاره کرد.
 
به گفته کرد، کتابخوانی کودکان و نوجوانان، بازدید کودکان از کتاب اتوبوس، قصه‌خوانی توسط نویسنده به همراه معرفی کتاب، ایجاد تقویت داستان نویسی در کودکان و نوجوانان، ایستگاه‌های فرهنگی با محتوای مشاوره روان شناسی و خانواده، اجرای برنامه و بازی‌های کودکانه، داستان خوانی، نمایش شاهنامه خوانی و آمبولانس کتاب نیز از دیگر برنامه‌های این اتوبوس‌ها با هدف تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها به امر مطالعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها