شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
رد پای تقلب‌های انتخاباتی پهلوی در اسناد تازه کتابخانه مجلس

مدیر مرکز اسناد مجلس شورای‌ اسلامی با بیان اینکه بازه زمانی اسناد خریداری‌شده به سال‌های 1346ـ1304 باز می‌گردد، بیان کرد: بالغ‌بر هزار برگ سند در میان این 4مجموعه تاریخ پارلمان به‌چشم می‌خورد.

علی ططری، مدیر مرکز اسناد مجلس شورای‌ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره خریداری چهار مجموعه سند پارلمان گفت: روند خرید اسناد در کتابخانه مجلس با همکاری مدیریت فراهم‌آوری و مدیریت مرکز اسناد انجام می‌شود و مجموعه‌ سندهایی که از خارج کتابخانه برای فروش ارائه می‌شود، با حضور کارگروه این بخش قیمت‌گذاری و درصورت هماهنگی با سیاست‌های کتابخانه مجلس خریداری می‌شوند.

وی افزود: این چهار مجموعه از بین 9 مجموعه ارائه‌شده در یک ماه گذشته به کتابخانه مجلس بود که طی یک جلسه آن‌‌ها را انتخاب و خریداری کردیم.

مدیر مرکز اسناد مجلس شورای‌ اسلامی با بیان اینکه بازه زمانی اسناد خریداری‌شده به سال‌های 1346ـ1304 بازمی‌گردد، بیان کرد: بالغ‌بر 1000برگ سند در میان این چهار مجموعه تاریخ پارلمان وجود دارد.

وی با اشاره به محتوای اسناد خریداری شده که حقیقا و تقریبا با تاریخ مجلس مرتبط است، گفت: موضوعاتی نظیر عرایض مردمی، اسناد انتخابات، اعلانیه و خبرنامه‌ها که از سوی جمعیت‌ها و مجامع مختلف چون روحانیت و جبهه ملی، نامه‌های آیت‌الله کاشانی، اوراق، تراکت و اعلامیه‌های تبلیغاتی مجلس به‌ویژه دوره چهارم تا هفتم مجلس شورای‌ ملی که بیانگر اطلاع‌رسانی و تبلیغات کاندیدای مجلس در آن زمان است و اسنادی از انتخابات برخی ادوار که اسنادی هم مبنی بر تقلب و اعمال‌نفوذ دوره پهلوی است، در این مجموعه‌ها به‌چشم می‌خورد.

ططری عنوان کرد: خوشحالم که توانستیم با وجود تنگناهای مالی در جامعه، مجموعه اسناد مورد نیاز مخازن کتابخانه مجلس شورای اسلامی را برای ارائه به پژوهشگران خریداری کنیم. زمانی که با تنگنای مالی در جامعه مواجه خواهیم شد، بیشترین ضربه را مراکز فرهنگی خواهند دید و ما در تلاش هستیم تا با مدیریت مخارج خود، فعالیت‌های فرهنگی موثر و مثبتی که بارقه امید پژوهشگران، برنامه‌ریزان، دانشجویان و ... است را ایجاد کنیم. البته این اسناد و مجموعه‌ها در آینده می‌تواند تحت عنوان به کتابی در اختیار محققان قرار بگیرد.

مدیر مرکز اسناد مجلس شورای‌ اسلامی با اشاره به سیاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر خرید اسناد خاطرنشان کرد: در حوزه اسناد ما منابع متنوعی چون عکس، دست‌نوشته، گزارش دولتی و ... را خریداری می‌کنیم که به مجموعه مخازن و آرشیو کتابخانه مجلس کمک می‌کند. هر هفته برای خرید به ما رجوع می‌شود؛ اما زمانی که به یک تناسب رسید، جلسه برگزار شده و خرید اسناد انجام خواهد شد. البته تلاش ما این است که بتوانیم بیشتر اسناد تخصصی را خریداری کنیم.

وی ادامه‌داد: البته نمی‌توانیم بگذاریم که اسناد ارائه‌ شده یک‌جا جمع‌ شوند؛ چراکه قیمت‌گذاری این کار بسیار حساس است و به‌دلیل اینکه این‌کار با پول بیت‌المال انجام می‌شود باید دقت کنیم تا اسناد مورد نیاز و جامع خریداری شود.

ططری با اشاره به سیاست‌های کتابخانه مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر خرید اسناد پارلمانی ارائه شده اظهار کرد: مرکز اسناد کتابخانه مجلس از ابتدای سال 98 سیاست خود را این‌گونه تدوین کرد که اسنادی را خریداری کند که در حوزه رسالت و اساسنامه کتابخانه مجلس شورای اسلامی باشد و ارزش‌ آن از لحاظ اهمیت تاریخی و نگهداری برای پژوهش محققان محرز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها