چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
بالازاده تک بعدی نبود

سید فرید قاسمی، کتاب پژوه، درباره فعالیت‌ها و علائق مرحوم بالازاده گفت: او انسان تک بعدی نبود و یکی از علایق برجسته‌اش فعالیت در حوزه کتاب بود.

سید فرید قاسمی، کتاب پژوهش در گفت و گو با خبرتگار خبرگزاری کتاب ایران ایبنا ضمن ابراز تاسف از درگذشت امیر کاووس بالازاده درباره سابقه همکاری و دوستی با این فعال حوزه کتاب و نمایش بیان کرد: سابقه دوستی من‌ با آقای بالازاده به قبل از همکاریمان در‌ نشریه کتاب هفته بر می‌گردد.

وی‌ دانش آموخته رشته تاریخ و فرهنگ و زبان‌های باستانی بود. در سال‌های ۶۲ تا ۷۰ نیز در روزنامه اطلاعات به عنوان گزارشگر فعالیت داشت‌. دوستی ما در همین سال‌ها آغاز شد‌ هر دو به حوزه کتاب و پژوهش علاقه‌مند بودیم، وی با بیان اینکه مرحوم بالازاده به حوزه روزنامه نگاری کتاب علاقه و توجه داشت افزود: علاقه مندی او به کتاب موجب شد تا همزمان با حضور من در کتاب هفته، سال های ۸۰ تا ۸۴ همکار نشریه شد‌ و مسئولیت چند صفحه را بر عهده داشت‌ علاوه بر این چند ویژه نامه را هم منتشر کرد

‌ قاسمی ادامه داد.با توجه به اینکه مرحوم بالازاده در رشته تاریخ و زبان های باستانی تخصص داشت ویژه نامه نوروز را تدوین کرد. این پژوهشگر درباره دیگر سوابق مرحوم بالازاده گفت.او در نخستین دوره جشنواره کتاب و رسانه به عنوان خبرنگار برتر حوزه کتاب برگزیده شد‌. بالازاده علاوه بر همکاری با ناشران دولتی و خصوصی، ویراستاری کتاب های متعددی را بر عهده داشت‌ همچنین افزون بر کتاب هفته با نشریه های دیگر ازجمله "نشر دانش" "سروش" و کتاب ماه هنر و کتاب ماه جغرافیا که زیر نظر موسسه خانه کتاب منتشر می شد، همکاری داشت‌.

قاسمی با اشاره به تالیفات مرحوم بالازاده بیان کرد: وی صاحب تالیفات متعدد در حوزه های نمایش، اسطوره است همچنین چند اثر به کوشش بالازاده منتشر شده است‌‌ وی با اشاره به همکاری مرحوم بالازاده در مرکز کتاب پژوهی موسسه خانه کتاب ادامه داد: سال ۱۲۹۲ که در خانه کتاب مرکز کتاب پژوهی و‌ کتابخانه تخصصی کتاب را ایجاد کردم، یکی از برنامه ها تولید مشاهیر کتاب بود که همچنان ادامه دارد؛ مرحوم بالازاده بعد از اینکه متوجه این این فعالیت شد دو مجلد از این مجموعه، مشاهیر کتاب، مجلد داود رمضان شیرازی و سید عبالغفار طهوری را تدوین کرد‌.

وی با ابراز تاسف از درگذشت بالازاده گفت: توقع نداشتیم آقای بالازاده ۶۱ ساله را از دست بدهیم‌ ایده های متعددی در ذهن داشت و امیدوارم ثمر و اثر وی در حوزه کتاب به موازات تاثیرگذاریش در حوزه تئاتر و نمایش دیده شود. او انسان تک بعدی نبود و یکی از علایق برجسته او فعالیت در حوزه کتاب بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها