سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
پیش‌بینی QR-code برای راستی‌آزمایی کتاب‌‌ها در نمایشگاه کتاب

مدیر کمیته ناشران داخلی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از پیش‌بینی QR-code مخصوص هر ناشر برای بررسی کتاب‌هایی که به نمایشگاه آورده‌اند و نیاورده‌اند، خبر داد.

سیدرفیع احمدجواهری، مدیر کمیته ناشران داخلی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به پیش‌بینی تمهیدات ویژه برای کتاب‌های نمایشگاه توضیح داد: در دوره‌های مختلف نمایشگاه کتاب شاهد بودیم ناشران در زمان ثبت‌نام فهرستی از کتاب‌های خود را درج می‌کنند که در روزهای نمایشگاه، بسیاری از کتاب‌‌های آن را در غرفه ندارند یا کتاب ناشران دیگر را می‌آورند.
 
وی با اشاره به اصلاح این روند در نمایشگاه سی‌وسوم، ادامه داد: در آئین‌نامه جدید بخشی پیش‌بینی شده است که بر اساس آن ناشران اجازه دارند فقط کتاب‌هایی که ثبت‌نام کرده‌اند را بفروشند، نه کتاب دیگری.
 
جواهری درباره نحوه کنترل این موضوع نیز گفت: در این زمینه در تابلو و کتیبه همه ناشران QR-code نصب می‌شود و زمانی که ناظر ما به واسطه برنامه این کد را می‌خواند، فهرست کتاب‌های ناشر بر روی دستگاهش نمایان می‌شود و همان‌جا از ناشر سوال می‌کند که کدام کتاب اضافه و کدام کتاب کم است.
 
وی با بیان اینکه کنترل کتاب‌های ناشران امسال با طراحی برنامه QR-code قابل پیش‌بینی است، افزود: اگر ناشری برخلاف اظهارات خود کتابی را درج کرده باشد اما در نمایشگاه نیاورده و موجود نباشد، طبق آیین‌نامه نمایشگاه این کار کم‌فروشی است و تخلف محسوب می‌شود و با آن برخورد خواهد شد.
 
جواهری درباره نظارت‌ ناظران بر این روند عنوان کرد: ما همان نظارتی که هر سال داشتیم در نمایشگاه سی‌وسوم نیز خواهیم داشت؛ با این تفاوت که در سالیان گذشته ناظران ما ابزاری برای کنترل این بخش نداشتند اما به واسطه این برنامه اطلاعات ناشر قابل بررسی و پیگیری است.
 
وی تاکید کرد: تمام کارهایی که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده نظارتی است و نظارت در درازمدت به اصلاح منجر می‌شود؛ زیرا ناشران متوجه می‌شوند که دقت در کارها وجود دارد و به همین دلیل خود را به‌روز و منظم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط