سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
حسن سالاری از منتقدان جدی‌ کتاب‌های علمی کودک و نوجوان بود

سیدعلی کاشفی‌خوانساری، می‌گوید: ویژگی منحصر به فرد مرحوم حسن سالاری نقدهای جدی و اصولی بود که در مجلات تخصصی مختلف منتشر می‌کرد و می‌توان او را از منتقدان جدی‌ کتاب‌های علمی کودک و نوجوان دانست.

سیدعلی کاشفی‌خوانساری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره حسن سالاری، مترجم، نویسنده، پژوهشگر آموزش و پرورش و ویراستار کشورمان که پنجشنبه (۱۹ دی‌ماه) در اثر تصادف رانندگی در جاده سوادکوه جان خود را از دست داد، گفت: آشنایی من با حسن سالاری به نیمه اول دهه 80 برمی‌گردد، زمانی که دبیر هیات نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان بودم و بحث داوری کتاب سال جمهوری اسلامی در پنج زیر گروه کتاب کودک و نوجوان از سوی ما برنامه‌ریزی می‌شد و آنجا بود که برای نخستین بار آقای سالاری را برای داوری در حوزه کتاب‌های علمی کودک و نوجوان دعوت کردیم و به این ترتیب با او آشنا شدم.
 
این نویسنده و منتقد ادبی افزود: مرحوم سالاری از دنیای علم و نگارش مطالب علمی به حوزه کودک و نوجوان آمد. درحالی‌که بسیاری از افرادی که نویسنده یا مترجم مطالب علمی برای کودکان و نوجوانان هستند اول نویسنده این حوزه بودند و بعد به نگارش یا ترجمه مطالب علمی برای کودکان و نوجوانان علاقه‌مند شدند و به این سو کشیده شدند اما حسن سالاری متخصصی بود که به مرور زمان هرچه بیشتر با اصول و قواعد نوشتن برای کودکان و نوجوانان آشنا شد و به یکی از نویسندگان خوب این عرصه تبدیل شد.
 
حسن سالاری از منتقدان جدی‌ کتاب‌های علمی کودک و نوجوان بود
به گفته کاشفی‌خوانساری، ویژگی منحصر به فرد مرحوم سالاری نقدهای جدی و اصولی بود که در این حوزه انجام می‌داد و به واسطه نقدهایی که در مجلات تخصصی مختلف ازجمله فصل‌نامه نقد کتاب علوم و فنون درباره کتاب‌های علمی کودک و نوجوان منتشر می‌کرد که یکی از آثار خوب و ماندگار این حوزه است، می‌توان او را یکی از منتقدان جدی‌ کتاب‌های علمی کودک و نوجوان نامید.
 
 

این پژهشگر با اشاره به اینکه مرحوم سالاری دارای شخصیتی چندوجهی بود، گفت: او علاوه بر این‌که نویسنده، مترجم و منتقد خوبی بود، در مجلات تخصصی کودک و نوجوان به روزنامه‌نگاری هم می‌پرداخت. یکی از آن‌ها مجله رشد آموزش زیست‌شناسی بود که از سوی آموزش و پرورش برای دبیران زیست‌شناسی منتشر می‌شد.
 
وی افزود: سالاری همچنین فعالیت‌هایی در زمینه ایجاد سایت‌های علمی با نگاه پیشروانه و استفاده از فضای فن‌آوری‌های نوین را تجربه کرد و در زمانی‌که ایجاد سایت‌های تخصصی در حوزه علم برای نوجوانان اصلا شناخته شده‌ نبود او در این حوزه گام نهاد و تعامل خوبی با ناشران، نویسندگان و نهادهای مختلف برقرار کرد و آثار خوبی از خود بر جای گذاشت که برنده جوایز متعددی شدند.
 
به گفته کاشفی‌خوانساری، نگاه بومی حسن سالاری یعنی دغدغه و تعلق خاطرش به فضای ایرانی‌اسلامی در کنار رعایت استانداردها و دقت‌نظرهای لازم در حوزه‌ مسائل علمی از ویژگی‌های دیگر او بود که سبب برجستگی کارهایش شد، کارهایی که نمی‌شود آن را یک ترجمه یا تالیف صرف دانست؛ او با استفاده از منابع معتبر، بخش‌های علمی و نگاه ملی و دینی را به متون شناخته شده کودک و نوجوان اضافه می‌کرد و همین مساله سبب برجستگی کارهایش می‌شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها