یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
حکایت‌های «شاخ بلوطی» حاصل ادبیات شفاهی مشترک کرمانشاه و ایلام است

مجموعه حکایت‌های بازنویسی شده از ادبیات کلاسیک برای نوجوانان با عنوان «شاخ بلوطی» نوشته مرتضی حاتمی، از سوی نشر هشت منتشر شد.

مرتضی حاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از انتشار کتاب «شاخ بلوطی» خبر داد و گفت: این کتاب تازه‌ترین اثر من در حوزه بازنویسی از ادبیات کلاسیک و شفاهی است که به تازگی از سوی نشر هشت در ۷۴ صفحه برای مخاطبان نوجوان منتشر شده است.
 
این نویسنده افزود: این کتاب شامل بازآفرینی ۷ حکایت از ادبیات کلاسیک و فولکلور (مناطق کُرد زبان غرب کشور) است و در نشر هشت منتشر شده. همچنین پخش نخست این کتاب در نمایشگاه کتاب استان خوزستان در بهمن ماه سال جاری، انجام می‌شود.

وی درباره کتابش توضیح داد: در «شاخ بلوطی» حکایت‌هایی از شاهنامه، مثنوی مولوی، بهارستان جامی، کلیله و دمنه، بازپرداختی تازه از داستان ضامن آهو و حکایتی مشترک از ادبیات شفاهی مربوط به استان‌های کرمانشاه و ایلام بازنویسی و بازآفرینی کرده و تلاش داشته‌ام که لذتی تازه و شیرین در کام نوجوان مخاطب انتقال دهم.

نویسنده مجموعه داستان «بیمارستانی در باغچه» افزود: در کتاب شاخ بلوطی تلاش کردم که مضامین کتاب، تنوع محتوایی داشته باشد تا مخاطب احساس خستگی نکند و رغبت خوانش کتاب تا پایان در او تقویت شود.

وی درباره عنوان کتاب نیز گفت: «شاخ بلوطی» حکایتی از ادبیات شفاهی مشترک در استان‌های کرمانشاه و ایلام است که آموزه‌هایی مانند احترام به طبیعت و جنگل‌های بلوط، حیوان دوستی و نگهداری از حیوانات کوهی، بهره‌مندی از روابط مسالمیت‌آمیز میان انسان و طبیعت و حیوانات، مرگ تبر و تفنگ در طبیعت و... در روح و جان نوجوان ته‌نشین می‌کند.

حاتمی ادامه داد: وطن دوستی و عشق به آب و خاک و سرزمین نیز در داستان آرش کمانگیر با پرداختی تازه ارائه شده است. همچنین در حکایتی دیگر نوجوانان با ظلم و ستم‌ها و فرجام ناخوشایند ضحاک ماردوش بیشتر آشنا می‌شوند. «راوی هزار و چندصد ساله» هم داستان معروف ضامن آهوست که از زبان آهو روایت می‌شود و مخاطب را با خود به هوایی تازه می‌برد. سایر حکایت‌ها هم در حال و هوای خوب، آموزه‌های اخلاقی، انسانی، رفتاری و ... را به نوجوان انتقال می‌دهد.

 

وی با اشاره به ضرورت بازنویسی برای نوجوانان بیان کرد: بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات کلاسیک و فولکلور، موجب آشنایی جامعه مخاطب با گنجینه ادبیات کلاسیک، که از پیشینیان ما به یادگار مانده، می‌شود. این سرمایه‌های فرهنگی، بخش مهمی از هویت فرهنگ و تاریخ سرزمین کهن ما به شمار می‌روند و یکی از راه‌های معرفی کتاب و آثار این نوع از ادبیات به مخاطبان کودک و نوجوان، بازنویسی و بازآفرینی با رعایت اصول و معیارهای مصوب این قالب‌ها برای این مخاطبان است.

گفتنی است کتاب «ناشنوایی که می‌شنید!» از این نویسنده، ماه گذشته از سوی نشر باشور برای کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص، منتشر شد.
 
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملک محمدی ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    عنوان زیبایی است. این کتاب را کجا میتوان تهیه کرد؟؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها