شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
خالقان محتوای غنی حمایت‌ می‌شوند

سید‌سعید میر‌محمد صادق، هدف بررسی محتوایی کتاب‌ها در یک‌سال گذشته از سوی موسسه خانه کتاب را تاثیر‌گذاری، هدفمند و متنوع شدن انواع پیش‌بینی‌‌های حمایتی و خدمات اعلام کرد.

سید‌سعید میر‌محمد صادق، معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره اقدامات این موسسه در بررسی موضوع  کتاب‌ها، بیان کرد: موسسه خانه کتاب از یک‌سال گذشته با هدف خدمات‌دهی بهتر به اهل قلم، عنوان‌‌های کتاب را از منظر محتوایی بررسی کرده است.

وی ادامه داد: این بررسی با هدف تاثیر‌گذاری، هدفمند و متنوع شدن انواع پیش‌بینی‌‌های حمایتی و خدمات انجام شده است. نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌‌دهد در دو حوزه کلی، کتاب چاپ می‌شود.  

میرمحمد صادق افزود: نخست، حوزه تخصصی است که نویسندگان، مترجمان و مصححان به خلق اثر در موضوعات فرهنگی، ادبی، هنری، دانش و پزشکی دست می‌زنند و این افراد در آفرینش و همچنین انتقال در قالب‌های ترجمه، احیاء و تصحیح محتوا نقش اساسی دارند. اما بخش دوم پدیدآورندگان، عمدتا در حوزه اطلاعات عمومی و سرگرمی مشغول به تولید کتاب هستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های گروه نخست، گفت: این گروه در خلق محتوا و غنای فرهنگی، هنری علمی و دانشی نقش دارند و مشمول پیش‌بینی‌های حمایتی قرار خواهند گرفت.  

وی درباره ویژگی‌های گروه دوم ادامه داد: تشابه موضوعی عناوین و تعدد بسیار کتاب در حوزه اطلاعات عمومی و سرگرمی مهم‌ترین مولفه دسته دوم تولید‌کنندگان کتاب است؛ به‌عنوان مثال با کلید‌واژه بازی، مانند بازی با اعداد، بازی با حروف، بازی با کلمات، بازی با ارقام ریاضی و یا با واژه گنجینه، گنجینه حروف، گنجینه لغات و غیره به تولید کتاب پرداخته شده است.

میرمحمدصادق اضافه کرد: از‌ شاخص‌ترین ویژگی‌های این نوع کتاب‌ها، برخی تعداد صفحات اندک و برخی چاپ‌های محدود است.   

معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب با اشاره به آمار سایت اهل قلم ادامه داد: از زمان ثبت‌نام کامپیوتری اهل قلم در سال 1393 تا سال گذشته 18682 نفر و فقط در دی‌ماه سال جاری تعداد 1909 نفر در سایت اهل قلم ثبت‌نام کرده‌اند که کیفی‌سازی خدمات در این زمینه، ضرورت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها