یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در نمایشگاه کتاب محور باشد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند به‌جز مساله فروش، در ترغیب مردم به کتاب‌خوانی اثر ویژه داشته باشد تا گسترش فرهنگ، محور باشد.

فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌خصوص در چند سال اخیر به یک رویداد موفق بدل شده است، گفت: خوشبختانه این رویداد فرهنگی با وجود کاستی‌های موجود، هرسال نقاط ضعف کمتر و با قوت بیشتری نسبت به قبل برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که با به‌کار بردن روش‌های بازاریابی هدفمند، روابط عمومی صحیح، دست‌یابی به موقعیت عالی و معرفی نمایشگاه در مقام یک رویداد مهم به اهداف بزرگی در کنار این نمایشگاه دست یافت.
 
ذوالقدر با بیان اینکه مدیریت نمایشگاه پیوسته باید به دنبال گرایش‌های جدید و توسعه به‌روز نمایشگاه و خدمات مـرتبط بـا آن باشـد، عنوان کرد: افزایش غرفه‌ها به گونه‌ای که دیگر چادری برپا نشود و همه بخش‌های نمایشگاه و ناشران در فضای مسقف جانمایی شود نیز از نکته‌های مهمی است که باید به آن دقت کرد؛ علاوه بر آن سیستم گرمایشی–سرمایشی و تهویه مناسب باید در نمایشگاه وجود داشته باشد. 
 
وی یادآور شد: تاکید می‌کنم که نمایشگاه باید با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و در محیطی بهتری نسبت به زمان و مکان نمایشگاه، غرفه‌ها و محل قرارگیری نشرهای مختلف برگذار شود؛ به‌طوری که هر کس وارد نمایشگاه می‌شود به آسانی کتاب‌های مورد نظر خود را در بخش‌های مختلف بیابد.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران  فرصتی است که بازار نشر می‌تواند بهره خود را از فروش کتاب ببرد، گفت: البته فراهم شدن شرایط برقراری ارتباط بین نویسنده و خواننده می‌تواند این خرید و فروش را اصولی و در ترغیب مردم به کتاب‌خوانی اثر ویژه داشته باشد تا فقط فروش کتاب مطرح نباشد و گسترش کتاب‌خوانی و فرهنگ، محور باشد.
 
لزوم تقویت بعد فرهنگی نمایشگاه کتاب
ذوالقدر همچنین بر لزوم تقویت بعد فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد و یادآور شد: برنامه‌ریزی برای ترویج کتاب‌خوانی است و چنانچه هوشمندانه و با در نظر گرفتن نیاز مخاطب وضعیت جامعه و سایر فاکتورهای مؤثر اجرا شود، موجب گسترش و تقویت فرهنگ خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در سال‌های اخير اقدامات مهم و نه کافی در اين خصوص صورت گرفتــه است، گفت: از جمله عوامل مهم و جذاب در این زمینه، مشارکت مستقیم مردم و نهادهای مدنی است؛ به عنوان مثال برگزاری کارگاه‌های کتاب‌خوانی و قصه‌گویی و خاطره‌نویسی برای تمام مقاطع سنی از کودکان تا بزرگسالان در نمایشگاه کتاب و سایر اماکن عمومی می‌توان بعد فرهنگی این رویداد را تقویت کرد.
 
به گفته ذوالقدر، حضور نویسندگان آگاه و مشتاق در روزهای برپایی نمایشگاه، معرفی آثار روز همچنین آثار برجسته و ارائه زندگی‌نامه برخی نویسندگان می‌تواند تاثیر به‌سزایی در رشد فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی داشته باشد.
 
وی با طرح این موضوع که باید از ظرفیت‌های مختلف برای اداره و برپایی نمایشگاه کتاب‌ استفاده کرد، گفت: همچنین معتقدم که به‌کارگیری اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و تشکل‌ها در عهده دار شدن برگزاری نمایشگاه و بخش‌های اجرایی همچنین استفاده از خلاقیت و توانمندی‌های سایر نهادهای مدنی و مردمی نیز باید در دستور کار نمایشگاه باشد.
 
تقویت بعد بین‌المللی
ذوالقدر همچنین درباره تقویت بعد بین‌المللی این رویداد به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور نیز عنوان کرد: به‌نظرم در این راستا اقداماتی که انجام می‌شود باید به‌موقع باشد؛ نه اینکه در لحظات آخر اقدام به اطلاع‌رسانی شود. ناشران خارجی باید فرصت داشته باشند بارهای خود را سر وقت ارسال کنند؛ این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
وی ادامه داد: توزیع جزوات و بروشور، تعبیه خلاقانه و مناسب سایت و صفحه، درفضای مجازی و انجام تبلیغات و ابلاغ ضوابط و مقررات از جمله مواردی است که در این حوزه باید شکل بگیرد تا نمایشگاه کتاب تهران در سطح بین‌الملل به‌عنوان یک نمایشگاه مقبول شناخته شود.
 
به گفته ذوالقدر، البته در این میان رسانه نیز نقش قابل توجهی دارد و می‌توان با مطالعه تطبیقی برگزاری نمایشگاه در ۳۲ دوره گذشته و بررسی تجربه‌های موفق در این سال‌ها به کیفیت این نمایشگاه در بخش‌های مختلف افزود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها