شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
نیاز امروز جامعه تولید کتاب‌های کاربردی است

عضو گروه ادیان شرق دانشگاه ادیان قم، با بیان اینکه افزایش سطح مطالعه به درک متقابل افراد کمک می‌کند، نیاز امروز جامعه را تولید کتاب‌هایی با رویکرد کاربردی توصیف کرد.

علیرضا شجاعی، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان قم، عضو گروه ادیان شرق و نویسنده کتاب «آیین بودا» در حاشیه برپایی چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نیاز امروز جامعه را تولید کتاب‌هایی با رویکرد کاربردی توصیف کرد و گفت: توصیه‌ام این است تا حد زیادی از مطالعات بنیادی فاصله بگیریم و کار را برای قفسه کتاب انجام ندهیم. یعنی مقاله ننویسیم که برود داخل قفسه‌های کتاب بنشیند.
 
وی اضافه کرد: نهادهای حکومتی و دولتی به راهکارهای علمی و کاربردی برای حل مشکلات جامعه نیاز دارند. دانشگاه باید کارهای کاربردی برای آن‌ها انجام دهد. باید کار را اساتید و دانشجو بسپارند که قابل کاربرد باشد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه ادیان قم گفت: ما باید آماده شویم به سمت کار‌های کاربردی قدم برداریم. این گام پیش‌نیازهایی دارد. به‌عنوان مثال جامعه دانشگاهی باید بپذیرد کشور نیازهای علمی و کاربردی دارد. در مرحله بعد وزارت علوم بودجه‌های تحقیقات بنیادی را کم یا قطع کند یا در قبال دادن بودجه کارفرما را پیدا کند.
 
عضو گروه ادیان شرق دانشگاه ادیان و مذاهب قم یادآور شد: در مسائل مختلف کشور کار علمی نشده مثلاً مسئله حجاب یکی از بزرگ‌ترین مسائل کشور ماست و هیچ کاری جز امر به معروف و نهی از منکر در این باب صورت نگرفته است. لذا باید کار علمی و البته کاربردی صورت گیرد.
 
نویسنده کتاب «آیین بودا» در رابطه با جایگاه دانشگاه ادیان در راستای کمکی به تعامل بیشتر در جامعه گفت: بحث، بحث اطلاعات است و تربیت جوانان. اطلاعات باعث می‌شود تحمل افراد بالا برود. نباید داوری کنیم. مسئله داوری یکی از بزرگترین گرفتاری‌هاست. باید مطالعه کنیم تا همدلی داشته باشیم. دانشگاه ادیان یک سهم خیلی کوچکی دارد که سطح اطلاعات افراد را بالا می‌برد و به این درک متقابل کمک می‌کند.
 
وی ادامه داد: دانشگاه ادیان برای کمک به صلح در جامعه جهانی، وحدت ادیان مختلف و انسان‌های دین‌دار گام محکمی بر می‌دارد. ما با اطلاع داشتن از ادیان و تفکرات گوناگون می‌توانیم تعامل خوبی با آن‌ها داشته باشیم. این اهداف در سیاست‌های کلی دانشگاه و حتی در اساس‌نامه به آن اشاره شده است.
 
شجاعی در بخش دیگری از این گفتگو نقش آموزش و پرورش را مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: آموزش و پرورش نقش خیلی بزرگی در تربیت بچه‌ها دارد، چراکه آن‌ها می‌خواهند شکل بگیرند و در آینده در این جامعه زندگی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها