شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
استقبال از فروش مجازی کتاب در قم در روزهای کرونایی

مدیر مجموعه دنیای کتاب قم گفت: در شرایط کنونی، فروش غیرحضوری، مقدار فروش را تا حدودی بالاتر برده‌ است و بسیاری از مشتریان این کتابفروشی از این طرح استقبال کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، برای کنترل شیوع ویروس کرونا، مردم چند روزی است بیشتر در منازل خود می‌مانند و از رفت و آمدهای بی‌جهت، خودداری کرده و تا حد ممکن دورکاری می‌کنند؛ این مسئله سبب رکود و کسادی اصناف و بازار شده است. آن هم در روزهای آخر سال و نزدیک شدن به سال جدید که بسیاری، خریدهای خود را در این روزها انجام می‌دادند و فروشندگان به این روند، چشم امید داشتند، اما با شیوع بیماری کرونا همه چیز تغییر کرد؛ کتابفروشی‌ها نیز از این صدمه به دور نبودند؛ صدمه‌ای که در پسِ گران‌ شدن کاغذ و افزایش قیمت کتاب و همچنین کاهش قدرت خرید مردم برای این کالای فرهنگی به وجود آمد.

اما در پی خانه‌نشین شدن، چاره‌اندیشی‌هایی ازسوی برخی کتاب‌فروشی‌ها و ناشران خوش‌فکر صورت گرفت، ازجمله اینکه آنها راه‌هایی را برای دسترسی‌های سهل‌تر مخاطبان به‌وجود آوردند و مخاطبانشان را در این روزها فراموش نکردند و با شعارهایی ازقبیل خرید آنلاین یا ارسال رایگان و... تلاش می‌کنند در منزل هم کتاب را در اختیار مخاطبان قرار دهند تا از این مسیر، هم خود رزقی داشته باشند و هم فضای مطالعه در منازل و فضای کرونایی فراموش نشود.

سراغ یکی از این کتابفروشی‌ها در شهر قم رفتیم و در این رابطه با وی به گفت‌وگو نشستیم. سیدمحمد مولانا مدیر مجموعه دنیای کتاب قم، به خبرنگار ایبنا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، مرکز خرید دنیای کتاب، به‌صورت قبل در حال فعالیت بوده است و در این راستا تمام تمهیدات بهداشتی را برای کارکنان خود و مشتریانش رعایت می‌کند.

مولانا با بیان اینکه شیوع این ویروس بر کاهش مشتریان حضوری این مرکز بسیار تاثیر گذاشته است، افزود: برای کنترل شیوع بیماری و حضور افراد در خانه و همچنین نیاز بیشتر آنها برای سرگرمی و گذراندن وقت و ترغیب‌شان به خواندن کتاب، به ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان خود برآمدیم.

وی با بیان اینکه این مرکز از شعار «در خانه بمانیم، کتاب بخوانیم» حمایت می‌کند، تصریح کرد: در راستای خانه‌نشین شدن مردم و عدم حضور آن‌ها در بیرون از خانه، مخاطبان و مشتریان این مرکز می‌توانند خرید کتاب و یا دیگر محصولات فرهنگی موردنظر خود را به‌صورت تلفنی یا اینترنتی انجام دهند و از 20 درصد تخفیف ویژه بهره‌مند شوند و علاوه بر آن نیز محصول را کاملا استریل شده، با پیک رایگان در منزل دریافت کنند. این طرح از 18 اسفندماه آغاز شده و تا 28 اسفندماه ادامه دارد.

مدیر مجموعه دنیای کتاب قم با بیان اینکه دنیای کتاب با دعوت افراد به پویش کتابخوانی در خانه اشاره کرد: گرچه فروش غیرحضوری، مقدار فروش را تا حدودی بالاتر برده‌ است و بسیاری از مشتریان این کتابفروشی از این طرح استقبال کرده‌اند، اما هنوز فروش این مرکز به شرایط قبل از شیوع این بیماری بازنگشته است و به نظر می‌رسد این بحران همچنان ادامه داشته باشد و لذا ما بهترین راه برای ادامه فعالیت را فروش غیرحضوری دانستیم.

مولانا در ادامه با اشاره به اینکه ناشران و کتابفروشی‌ها برای جبران این خسارت نیاز به حمایت مسئولین استانی دارند، افزود: مسئولین استانی از طریق دادن يارانه خريد كتاب می‌توانند اين كار را انجام دهند چرا که قطعا اين هزينه نيست بلکه يك سرمايه‌گذاری است، همچنین براي تبليغات نیز با توجه به بالا بودن هزینه آن، نیاز به همكاری صداوسيما و شهرداری است.

مدیر مجموعه دنیای کتاب قم در پایان بیان کرد: در این شرایط دشوار که امواج تحولات و حوادث عظیم، منطقه را با خود به هر سو می‌کشد، کودکان ما بی‌اندازه نیازمند آرامش و امید هستند. آن‌ها نمی‌توانند پیچیدگی‌های تراکم‌یافته و رو به فزونیِ این ایام را درک کنند و شانه‌های روحشان تحمل دیدن نگرانی و آشفتگی را در چهره والدین و معلمانشان ندارد، در چنین شرایطی بسیار مهم است که همه تلاشمان را بکنیم تا در دل کودکان آرامش ايجاد كنيم كه با مطالعه مي‌توان اين امر محقق شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها