سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
شهید سلیمانی آرمان امام (ره) را درباره جهاد تحقق بخشید

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این فراز از یکی از بیانات امام راحل که «جنگ ما جنگ عقیده است»، گفت: سردار سلیمانی این آرمان امام را تحقق بخشید.

حجت‌الاسلام محمد عابدی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، پیرامون شهادت مظلومانه سپهبد قاسم سلیمانی، در ابتدای با اشاره به تبیین فلسفه جنگ و جهاد در قرآن کریم، گفت: در آیات 1 تا 6 سوره محمد (ص) ابتدا فلسفه جنگ و جهاد تبیین و پی‌ریزی و سپس دستورات جنگی صادر می‌شود. در این آیات چند نکته مهم هست، اول اینکه محصول کفر نابودی عمل است و محصول ایمان اصلاح امور است.

عابدی با مطرح کردن این سوال که چرا این محصول‌ها وجود دارد؟، در پاسخ به آن عنوان کرد: به‌سبب اینکه کفار از باطل تبعیت کرده‌اند و اهل ایمان از حق تبعیت کردن این محصول‌ها بر آن‌ها مترتب می‌شود. حالا سوال مهم دیگری که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، این است که چرا خداوند خودش وارد مبارزه با کفر نشد و ما را درگیر کرد؟ که در جواب باید گفت، خدا می‌خواهد در نبرد حق و باطل که قرار است باطل نابود شود، ما را امتحان کند. ایمان ما در صحنه عمل، تولید عمل ایمانی و عمل صالح می‌کند.
 
نویسنده کتاب «تکلیف سیاسی از منظر قرآن کریم» در ادامه با طرح این پرسش که میدان‌ این نبرد بین حق و باطل از منظر آیات یادشده تا کجاست؟، یادآور شد: میدان‌ نبرد حق و باطل تا زمانی است که جنگ تمام شود؛ اما چه زمان جنگ پایان می‌پذیرد؟ در روایتی از پیامبر (ص) می‌خوانیم این نبرد تا آخرالزمان ادامه دارد و توسط حضرت پایان می‌پذیرد. ایده‌آل این است که امام زمان (عج) بیاید و این نبرد را تمام ‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سپس به مجاهد بودن شهید قاسم سلیمانی در این مسیر اشاره کرد و افزود: یکی از القابی که مقام معظم رهبری به سردار سلیمانی دادند، لقب «مجاهد فی سبیل الله» بود. مجاهد بودن ایشان در راستای نبرد حق و باطل است، او به تصریح امام خامنه‌ای، شاگرد نمونه مکتب امام خمینی (ره) است و این هم تصریح امام (ره) است که جنگ ما جنگ حق و باطل است.

نویسنده کتاب «مبانی سیاست از منظر قرآن» در پایان یادآور شد: امام خمینی (ره) در نامه خودش بعد از پذیرش قطعنامه 598 فرمود «جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد و ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه بیندازیم». سردار سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس، در حقیقت کسی بود که این آرمان امام را تحقق بخشید تا جهاد را تا وقتی شرک و کفر هست، ادامه دهد. کفر تا آخرالزمان وجود دارد لذا مبارزه هم تا آخرالزمان برقرار است و ما چشم به سردار سلیمانی‌هایی داریم که جمهوری اسلامی ایران در دامن خود پرورش داده تا همچنان و تا ظهور بزرگترین پرچمدار حق یعنی امام زمان (عج)، منادی دفاع از حق بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها