شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
مورخان علم می‌گفتند کتاب جالبی است

فرهادیان می‌گویند: ویلیام باینم در کتاب «تاریخ مختصر علم» سیر علوم تجربی را از دوران باستان تا عصر حاضر روایت کرده است.

ماندانا فرهادیان، مترجم کتاب‌های ژانر علم برای همه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب «تاریخچه مختصر علم» که در لیست کاندیدهای دریافت جایزه سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود، گفت: کتاب «تاریخ مختصر علم» دنباله مجموعه‌ای است که از سوی انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شده‌ است. این مجموعه جذاب در هر جلد خود به تاریخ مختصر علوم از جمله علوم تجربی و انسانی پرداخته است.
 
وی افزود: اولین و معروف‌ترین اثراین مجموعه «تاریخ مختصر جهان» نوشته ارنست گامریج است. بسیاری معتقدند این کتاب متنی خوش‌خوان دارد و اغلب کارشناسان معتقدند اگر فردی می‌خواهد پایه‌ای‌ترین اطلاعات را درباره تاریخ جهان کسب کند، حتمن این کتاب را بخواند. نویسنده خود مورخ هنر بوده و کتاب پرفروشی هم با عنوان «تاریخ هنر» نوشته است که جزو کتاب‌های منبع به شمار می‌رود.
 
فرهادیان افزود: در کل مجموعه تاریخ مختصر دارای فصل‌های کوتاه با ادبیات ساده است که انتشارات دانشگاه هاروارد تاکنون در اغلب زمینه‌ها از جمله هنر، فلسفه، اقتصاد، مذهب، زبان و علوم دقیقه و تجربی منتشر کرده است. درواقع عنوان تاریخ مختصر در کتاب «تاریخ مختصرعلم» برمی‌گردد به همان مجموعه تاریخ مختصر انتشارات دانشگاه هاروارد.
 
این مترجم با اشاره به محتوای اصلی کتاب گفت: ویلیام باینم (نویسنده) در کتاب «تاریخ مختصر علم» سیر علوم تجربی را از دوران باستان تا عصر حاضر روایت کرده است. این کتاب نگاهی کلی و جامع به علوم تجربی دارد؛ همچنین دارای چهل فصل است که نویسنده تلاش کرده است ادبیات آن همه‌فهم باشد. لازم به ذکر است مخاطبان عام از طیف دبیرستانی‌ها تا استادان دانشگاهی که در هر رشته تخصصی فعالیت می‌کنند، می‌توانند با این کتاب ارتباط برقرار کنند.
 
فرهادیان با اشاره به نویسنده کتاب گفت: یک ویژگی بسیار جذاب کتاب این است که  نویسنده خود پزشکی است که در زمینه تاریخ پزشکی صاحب تالیفات ارزشمندی است؛ به این جهت کتاب «تاریخ مختصر علم» در بخش پزشکی بسیار جذاب نوشته شده است. علاوه‌بر آن نویسنده به خوبی توانسته نگاه مساوی به علوم داشته باشد. در واقع وی منصفانه با علوم برخورد کرده است. کتاب در باب موضوعاتی علومی مانند اقتصاد و علوم اجتماعی نوشته نشده است و علومی چون پزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضیات و نجوم را بررسی کرده است.
 
وی درباره ادبیات کتاب گفت: نویسنده لحن راحتی را برای کتاب خود انتخاب کرده است. زمانیکه این اثر منتشر شد، همراه با دانشجویان رشته‌های علوم تجربی خوانده شد جالب است همگی توجهشان جذب ادبیات و لحن روان کتاب شده بود. نویسند تلاش کرده در کتابش یک مسیر زمانی تعیین کند، درواقع دست به نوعی  روایت تاریخی زده است.
 
فرهادیان گفت: همانگونه که گفته شد نویسنده پزشکی است که در زمینه تاریخ پزشکی تخصص زیادی دارد اما با توجه به اینکه رشته تحصیلی من فیزیک بوده زمانیکه تاریخچه فیزیک را در کتاب برای بار اول خواندم بسیار برایم جالب بود که یک پزشک به خوبی توانسته درباره تاریخ فیزیک بنویسد. به اعتقاد من نویسنده درکار خود موفق بوده و نیازی ندیده که مسائل را باز کند و در این زمینه موفق عمل کرده است.
 
به گفته فرهادیان، زمانیکه کتاب را تحصیلکردگان تاریخ علم خواندند، همچنین کسانی که سررشته‌ای هم از این روند‌ها نداشتند، خواندند بسیار برایشان جالب بود و متذکر شدند که فهم کتاب برایشان راحت و جذاب بوده است. در حقیقت کوتاهی و لحن ساده و داشتن سیر مشخص زمانی از ویژگی‌هایی بوده است که این افراد به آن توجه داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها