سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
توکل: نرم‌افزار جامع واگذاری غرفه‌های نمایشگاه کتاب طراحی شود

مدیر انتشارات صابرین، معتقد است؛ با طراحی یک نرم‌افزار جامع و کامل می‌توان بحث ضوابط واگذاری غرفه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب نهران را با ملاک‌های مشترک و منسجم شفاف و قانونمند کرد.

محمدرضا توکل‌صدیق، مدیر انتشارات صابرین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مطالبات خود از مجریان سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: یکی از مواردی که همه ناشران با آن درگیر هستند، بحث ضوابط واگذاری غرفه است. هر بخش در این زمینه آیین‌نامه تدوین کرده و اجرا می‌کند که ممکن است با بخش‌های دیگر تفاوت‌های زیادی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در حالی‌که یک نمایشگاه بین‌المللی باید ملاک‌های مشترک و منسجمی برای واگذاری غرفه  داشته باشد.
 
توکل‌صدیق با اشاره به تجربه‌ای که پیش‌ از این در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وجود داشت، گفت: حدود ۱۳ سال قبل در معاونت امور فرهنگی، نرم‌افزار جامعی طراحی شد تا واگذاری غرفه براساس اطلاعاتی باشد که به این نرم‌افزار داده می‌شود و جتی شرایط خاص هم در آن دیده شد؛ به‌عنوان مثال، چون میزان مراجعه به بخش کودک بیشتر است غرفه‌داران به تمهیدات ویژه‌ای نیاز دارند.
 
وی یادآور شد: البته این کار نیمه‌تمام رها شد در حالی‌که ما به نرم‌افزار جامعی نیاز داریم که متراژ غرفه را تعیین کند و ضوابطی هم که به این نرم‌افزار منتقل می‌شود باید طبق نظر و رای تشکل‌ها و ناشران باشد.
 
توکل‌صدیق با بیان اینکه نرم‌افزار می‌توانست نظمی در واگذاری غرفه‌ها ایجاد کند، افزود: مدیریت این نرم‌افزار می‌توانست به‌گونه‌ای باشد تا مدیریت بخش‌ها، نظرات و سلایق خود را در این کار دخالت ندهند.
 
وی با تاکید براینکه شفافیت باید در واگذاری غرفه‌ها رعایت شود، گفت: فعالیت و استفاده از این نرم‌افزار می‌تواند موجب شفافیت شود تا ناشران بدانند بر اساس تعداد، تیراژ کتاب‌ها و صفحات چه غرفه‌ای می‌توانند داشته باشند.
 
مدیر انتشارت صابرین با با بیان اینکه استفاده از یک نرم‌افزار جامع موجب احساس امنیت و آرامش در میان ناشران می‌شود، عنوان کرد: همچنین تبعیضی که بین ناشران دولتی و خصوصی در نمایشگاه وجود دارد نیز از بین می‌رود، در این زمینه به‌عنوان مثال ممکن است تعداد کتاب‌های منتشر شده‌ ناشران دولتی که اسم بزرگی دارد به میزان کتاب‌های ناشر بخش خصوصی نباشد.
 
به گفته توکل‌صدیق، اگر قرار است، ارزیابی کیفی از کتاب‌ها داشته باشیم این ارزیابی باید برای همه ناشران انجام شود و اگر قرار است ارزیابی کمّی باشد نیز باید برای همه باشد، اما دیده می‌شود گاهی به‌خاطر اسم یک ناشر، فضای بیشتری به او داده می‌شود.
 
با متخلفان به شکل جدی برخورد شود
وی همچنین درباره لزوم برخورد با ناشری که در نمایشگاه مرتکب تخلف می‌شوند، نیز توضیح داد: از سوی دیگر شاهد هستیم برخورد با تخلف‌ها نیز به‌گونه‌ای است که با یک ناشر بزرگ و دولتی برخوردی نمی‌شود، چون می‌ترسند با واکنش مجموعه قدرتمندی مواجه شوند.
 
توکل‌صدیق با بیان اینکه این‌ها ازجمله مسائلی است که مدیریت نمایشگاه باید به آن توجه کند، درباره فعالیت کمیته رسیدگی به تخلفات نمایشگاه، گفت: از آنجایی که من در دوره‌های مختلف عضو این کمیته‌ها بوده‌ام دیده‌ام که در برخی موارد ضوابط حقوقی و قانونی به درستی رعایت نمی‌شود به‌طوری که اگر کسی پیگیری کند به مشکل برمی‌خورد.
 
وی افزود: در برخی موارد، گزارش‌ها محکمه‌پسند نیست، در حالی‌که قانون در جامعه محور عدالت است و باید رعایت ‌شود. افرادی هم که شرکت می‌کنند اطلاعات حقوقی ندارند و به نظر می‌رسد معاونت حقوقی وزارتخانه نیز کار جدی در این زمینه نکرده است.
 
توکل‌صدیق همچنین درباره لزوم حضور ناشران در زمان رسیدگی به تخلفات، عنوان کرد: یکی از مسائلی که در هیات رسیدگی به تخلفات مطرح می‌شود این است که ناشری که به تخلفاتش رسیدگی می‌شود در این هیات حضور ندارد.
 
به گفته وی، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که تعیین مجازات برای فرد متخلف بدون حضور او است و محاکمه غیابی است. نباید فراموش کنیم غیبت زمانی جایز است که فرد از حضور استنکاف کند؛ البته می‌گویند مدیر بخش حضور دارد ولی به نظرم کافی نیست، این موضوع یک ایراد اساسی است و با مبانی حقوقی و حقوق اساسی در تضاد است و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.
 
تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به تخلفات مدیران
مدیر انتشارات صابرین در بخش پایانی مطالبات خود را به لزوم نظارت بر فعالیت کارکنان و مدیران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص داد و در این زمینه گفت: در بحث نظارت یک کمیته نظارتی همه بخش‌های نمایشگاه را رصد می‌کند تا اگر تخلفی در آن شد به آن رسیدگی کند که نظارت‌ها بر روی ناشران و کتاب‌ها است.
 
وی افزود: مساله اینجا است، به نظر من باید بر روی فعالیت مدیران نمایشگاه نیز نظارت شود، زیرا کمیته‌ای برای رسیدگی به تخلفات مدیران نمایشگاه وجود ندارد و این موضوع باید توسط یک کمیته بررسی شود.
 
توکل‌صدیق تشکل این کمیته را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: معتقدم امسال باید کمیته رسیدگی به تخلفات مدیران تشکیل جلسه دهد تا حقوق افراد رعایت شود، زیرا برای نظارت و رسیدگی کامل بر بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب این اقدام ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط