چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
جعفریه: مانع ورود مصادیق کتابسازی به نمایشگاه کتاب شوید

مدیر نشر ثالث معتقد است؛ کمیته‌های برگزارکننده و نظارتی نمایشگاه باید شرایطی ایجاد کنند که خریدار کتاب به ناشرانی که در نمایشگاه هستند اعتماد کنند و از ورود آثار کتاب‌سازی شده به نمایشگاه خودداری شود.

علی جعفریه، مدیر نشر ثالث در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تجربه سی‌ودومین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: شواهد نشان می‌دهد که مدیریت نمایشگاه طی سال‌های اخیر به سمت حرفه‌ای شدن می‌رود و مدیریت آن نیز ثبات پیدا کرده است؛ یعنی کسانی که برای کارهای اجرایی و بخش‌های مختلف انتخاب می‌شوند، افراد سال‌های قبل هستند.
 
وی ادامه داد: انتخاب افراد با تجربه که سالیان گذشته مسئولیت بخش‌های مختلف اجرای نمایشگاه را برعهده داشتند برای دوره‌های بعد می‌تواند تجربه آن‌ها را به نمایشگاه امسال منتقل کنند.
 
جعفریه با بیان اینکه در گذشته وضعیت به‌گونه‌ای بود که تجارب افراد سالیان قبل به دوره‌های بعدی منتقل نمی‌شد، عنوان کرد: انتخاب‌مدیران بخش‌ها نشان می‌دهد که برپایی نمایشگاه کتاب و مدیریت آن به ثبات رسیده و این موضوع می‌تواند برای این صنعت مفید باشد.
 
وی همچنین بر لزوم حرکت نمایشگاه کتاب تهران از فروشگاهی شدن به نمایشگاهی شدن تاکید کرد و یادآور شد: سیستم برگزاری نمایشگاه باید به سمتی برود که حالت نمایشگاهی آن از فروشگاهی‌اش بیشتر شود، اگرچه حالت فروشگاهی برای اهالی نشر خوب است و از آن استقبال می‌کنند اما شرایط برگزاری در بخش نمایشگاهی باید بیشتر و بهتر شود.
 
جعفریه با بیان اینکه باید شرایطی ایجاد شود که مثل سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی اهالی کتاب، دانش و تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند، گفت: از سوی دیگر معتقدم بعد بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران باید تقویت شود و در رایزنی با نویسندگان و ناشران خارجی و دعوت آن‌ها به نمایشگاه امکاناتی ایجاد شود که بعد بین‌المللی آن تقویت شود.
 
وی همچنین درباره حضور ناشرنماها و ورود آثار کتابسازی شده در نمایشگاه کتاب تهران نیز توضیح داد: به‌نظرم کمیته‌های برگزارکننده و نظارتی نمایشگاه باید سعی کنند شرایطی ایجاد شود که خریدار کتاب به ناشرانی که در نمایشگاه هستند، اعتماد کنند و از ورود آثار کتابسازی شده به نمایشگاه خودداری شود.
 
به گفته مدیر نشر ثالث، عدم نظارت دقیق بر کتاب‌های نمایشگاه موجب می‌شود هم ناشران واقعی که برای چاپ کتاب‌های خوب هزینه می‌کنند و هم نویسندگان و مترجمانی که از این راه امرار معاش می‌کنند؛ کمتر ضربه بخورند و خواننده هم دیگر آثار بی‌کیفیت نخواند.
 
جعفریه تاکید کرد: در زمینه ممانعت از ورود مصادیق کتاب‌سازی به نمایشگاه، نمی‌دانم هیات رسیدگی به تخلفات تا چه میزان آمادگی برخورد با عرضه این‌گونه آثار را در نمایشگاه دارد، زیرا سال گذشته برخی غرفه‌ها که در این زمینه تخلف کرده بودند، بسته شدند و امیدواریم این رویه برای نمایشگاه سال آینده هم ادامه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط