دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
چند ناشر به دلیل تبعات گرانی کاغذ در زندان هستند

رئيس اتحادیه ناشران قرآنی با اشاره به تبعات گرانی کاغذ در حوزه نشر گفت: نوسانات بازار کاغذ باعث شد برخی از ناشران امتیاز کتاب‌هایشان را واگذار یا موجودی‌شان را خمیر کردند.

محمدحسین محمودی، رئيس اتحادیه ناشران قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه گرانی کاغذ در یک بازه زمانی تاثیرات زیادی بر بازار نشر گذاشت، گفت: متاسفانه در یک بازه زمانی به دلیل افزایش قیمت کاغذ بخش زیادی از مخاطب خود را از دست دادیم و جمعی از مشتریان ما از بازار حذف شدند که جذب مجدد آن‌ها نیازمند زمان زیاد است.
 
وی ادامه داد: بسیاری از این مخاطبان به دلیل عدم توانایی خرید کتاب از این بازار رفتند و اکنون زمانی لازم است تا دوباره با بازار کتاب آشتی کنند؛ زیرا در این مدت کالاهای دیگر را جایگزین خریدهای خود کرده‌اند.
 
محمودی با بیان اینکه دیگر مشکلات اقتصادی نیز گریبان جامعه را گرفته است، عنوان کرد: نباید انتظار داشت به دنبال بالا رفتن نرخ مواد اولیه مورد نیاز کاغذ به همان سرعتی که مردم خارج شدند؛ دوباره به همان سرعت جذب بازار نشر شوند؛ زیرا عملی شدن این موضوع محال است.
 
وی با طرح این موضوع که خیلی از ناشران فعالیت خود را کنار گذاشته‌اند و از انتشار کتاب‌های جدید دست نگه داشته‌اند، گفت: من در میان بسیاری از همکاران خود دیده‌ام که برخی از آن‌ها حتی امتیاز کتاب‌های‌شان را واگذار کردند یا اینکه برای پاس کردن چک‌ها، کتاب‌های‌شان را خمیر کردند.
 
محمودی یادآور شد: به نظر من مشکلاتی که به تبع گرانی کاغذ ایجاد شد با این کاهش قیمت‌های سطحی حل نمی‌شود و بازار به شوک بزرگ‌تری برای حل مشکلاتش نیاز دارد زیرا این موضوع آسیب‌های زیادی ایجاد کرده است.
 
به گفته وی، متاسفانه در این دوره بسیاری از ناشران ورشکسته شدند، زیرا کتاب‌های‌شان را فروختند اما به علت بالا بودن قیمت مواد اولیه دیگر نتوانستند کتاب‌های جدید را جایگزین کنند و همین موضوع نظم بازار را به هم ریخت.
 
محمودی با بیان اینکه در یکی از شهرهای نزدیک تهران برخی ناشران دچار مشکلات جدی شدند، گفت: ناشرانی را می‌شناسم که به‌دلیل تغییرات و نوسانات شدید قیمت کاغذ نتوانستند تعهدات بانکی خود را به چاپخانه‌دار و کاغذفروش بپردازند و متاسفانه اکنون در زندان به‌سر می‌برند و در این زمینه با همکاران به‌دنبال راهکاری برای کمک به آن‌ها هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها