دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
«حافظه ملی ایرانیان» و «سنا»؛ ابزارهایی برای سهولت‌بخشیدن به امر پژوهش

خسروی می‌گوید؛ سامانه‌های جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ابزارهایی هستند که می‌توانند بحث پژوهش در کشور را سهولت ببخشند و سازمان از این طریق، تسهیل‌کننده دسترسی به اطلاعات از سوی پژوهشگران است.

فریبرز خسروی، معاون کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تاثیرگذاری رونمایی و اجرای دو سامانه «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: از بحث و گفت‌وگوهایی که در نشریات مختلف و در سامانه‌های مختلف درحال انجام است، نشان‌ می‌دهد که اقبال نسبتا مناسبی نسبت به این مجموعه درحال رخ‌دادن است. طبیعتا برای اینکه مجموعه‌ای به افراد شناسانده شود تا مردم با آن آشنا شوند و برای انجام کارها به آن رجوع کنند، باید زمان بسیاری بگذرد که من امیدوارم که «سامانه حافظه ملی ایرانیان» بتواند در میان پژوهشگران راغب اطلاعات که نیاز دارند تا از این مجموعه به‌ویژه در شرایط کرونایی کشور استفاده کنند، بتوانند به‌راحتی از آن بهره‌مند شوند.
 
وی با اشاره به تاثیرگذاری شرایط کرونایی جامعه بر لزوم اجرای این سامانه‌ها توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد: کرونا در پیش‌برد بخش‌هایی از فعالیت‌های این سامانه‌ها دخیل بود و در بخش‌هایی هم تاثیری نداشت؛ به‌طور مثال در اجرا و رونمایی سامانه «فهرستگان نسخ خطی» طرحی است که چندین سال برای اجرایی شدن آن زمان صرف شده‌است، تاثیری نداشت.
 
معاون کتابخانه ملی ایران افزود: حدود یک میلیون و ده هزار فهرست خطی از سراسر جهان گردآوری و بنابر استانداردهای خود شبکه در این سامانه جای گذاری شده‌است که قطعا کار چندماه نیست و به‌عقیده ما یکی از مهم‌ترین سامانه‌هایی است که می‌تواند در معرفی تاریخ و تمدن ایران موثر باشد؛ چراکه این پروژه، پروژه ای است که صرفا کتاب‌های ایران را در بر نمی‌گیرد؛ بلکه این پروژه را سازمان در سه مرحله انجام خواهد داد. فاز یک آن، معرفی کتاب‌های فارسی جهان است که تاکنون ۶۱۸ هزار کتاب معرفی شده‌است و امیدواریم که به سمتی برویم تا بتوانیم فهرستگان کتب خطی که ایرانیان به هر زبانی نوشته‌اند را از سراسر جهان معرفی کنیم.
 
خسروی با اشاره به ضرورت و اهمیت اجرای این‌گونه اقدامات بیان کرد: هر روزگاری که بتوانیم در مسیر اطلاع‌رسانی خودمان از فناوری‌های نوین استفاده کنیم. به‌طور مثال؛ در منزل خودمان نشسته باشیم و بتوانیم از طریق یک سامانه به نشریات دوره قاجار و ... دسترسی پیدا کنیم، می‌تواند تاثیر عمیقی در عمق مطالعاتی افراد و سهولت دسترسی افراد به منابع بگذارد و در چرخه اطلاعات و اطلاع‌رسانی تاثیرگذار باشد.
 
معاون کتابخانه ملی ایران درباره چشم‌انداز این اقدامات در تاثیرگذاری بر روند توسعه چرخه اطلاعات عنوان کرد: این سامانه‌ها همگی ابزار هستند، ابزاری که می‌تواند بحث پژوهش در کشور را سهولت ببخشد، منتها جایی که باید پایه‌گذاری بحث پژوهش باشد، دانشگاه‌ها و مزاکز پژوهشی هستند و ارتباطی که پژوهش با جریان انگیزه مردم، صنعت و خدمات دارد.
 
وی ادامه داد: مشکل اصلی ما در کشور این است که میان نهاد دانشگاه و نهاد مصرف‌کننده پژوهش‌ها مقداری افتراق وجود دارد و ما صرفا به‌عنوان یک مرکز اطلاع‌رسانی، تسهیل‌کننده اطلاعات برای مراجعه‌کنندگان و پژوهشگران هستیم تا با صحت، دقت و سرعت بیشتر به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
 
خسروی در پایان درباره مشارکت بیشتر و گسترده‌تر نهادهای ذی‌ربط برای فعالیت‌های بیشتر در زمینه اطلاع‌رسانی و دسترسی پژوهشگران به اطلاعات گفت: گردآوری این اطلاعات در سامانه‌های متذکر نیز حاصل کار جمعی است. به‌طور مثال؛ برای شبکه کتابخانه‌های کشور، ۲۹۷۲ کتابخانه همکاری کرده‌اند تا فعالیت این شبکه شکل گرفته‌است و طبیعتا اگر همکاری‌ این نهادها نبود و یا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران زمینه این همکاری را فراهم نمی‌کرد، طبیعتا این شبکه شکل نمی‌گرفت. در بحث فهرستگان نسخ خطی نیز، ۱۸۶۸ مرکز همکاری داشته‌اند تا اطلاعات لازم شناسایی و گردآوری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها