شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
هنوز یک نماد مشخص معماری برای سهروردی نداریم

نجفقلی حبیبی می‌گوید: هنوز یک نماد مشخص معماری و ساختمانی و حتی یک سالن اجتماعات به نام سهروردی در ایران نداریم. در سهرورد مردم حتی زمین برای این کار هدیه کرده‌اند و علاقه دارند خودشان برای ساخت یک مرکز فرهنگی به‌نام سهروردی کمک کنند اما متاسفانه هنوز این مهم محقق نشده است.

نجفقلی حبیبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره برنامه‌های بزرگداشت و نمایشگاه کتاب سهروردی که از ۲۴ تا ۲۸ آذزرماه و همزمان با هفته پژوهش در موسسه توسعه دانش و پژوهش ایران  برگزار می‌شود گفت: بهترین سخنرانان را برای این مراسم انتخاب کرده‌ایم تا ضمن گفتن از آراء و اندیشه‌های سهروردی بنا بر علاقه‌مندی خود به پرسش‌های احتمالی مخاطبان در اینباره نیز پاسخ بدهند. پورجوادی و علیخانی درباره ادبیات عرفانی سهروردی و ذبیحی و ابراهیمی‌دینانی به صورت تخصصی درباره فلسفه او سخنرانی کنند.

او ادامه داد: ما موضوعی برای سخنرانان مشخص نکرده‌ایم و همه چیز دست خودشان است. متاسفانه دیر به صرافت برگزاری بزرگداشت سهروردی افتادیم و درست در انتهای این سال چنین برنامه‌ای تدارک دیده شده است. او یکی از سه فیلسوف مهم ایرانی در کنار ابن‌سینا و فارابی است که ویژگی مهم اندیشه‌اش وارد کردن فلسفه ایران باستان به فلسفه ایرانیاسلامی است و ملاصدرا هم پس از او هرچه در این زمینه گفته به سهروردی متکی بوده است.

به گفته او، خوشبختانه در زمینه چاپ کتاب‌های سهروردی هم قابل قبول عمل کرده‌ایم و پیش‌تر هم در چند دانشگاه شهرستان همایش‌هایی برای او گرفته شده است. 

حبیبی افزود: اوژن یونسکو نمایشنامه‌نویس فرانسوی شناخته‌شده نیز ۵۰ سال پیش برای هانری کربن که فلسفه ایرانی را به غرب معرفی کرده نوشته در عقل سرخ تو فلسفه ایرانی را به غرب و حتی خود ایران هدیه‌ کرده‌ای. او همچنین تاکید می‌کند که برای خواندن عقل سرخ باید حالت خاصی از نظر روحی و روانی داشته باشی. یعنی سهروردی حتی در غرب هم به‌خوبی شناخته شده است.

این استاد دانشگاه سپس متذکر شد: با همه این‌ها متاسفانه ما هنوز یک نماد مشخص معماری و ساختمانی و حتی یک سالن اجتماعات به نام سهروردی در ایران نداریم. در سهرورد مردم حتی زمین برای این کار هدیه کرده‌اند و علاقه دارند خودشان برای ساخت یک مرکز فرهنگی به‌نام سهروردی کمک کنند اما متاسفانه هنوز این مهم محقق نشده است. حتی ایرانیان خارج از کشور می‌خواهند در این طرح‌ها مشارکت کنند ولی ما حق سهروردی را آن‌طور که باید هنوز ادا نکرده‌ایم و امیدواریم چنین طرحی گام ابتدایی این مسئله باشد.

بر اساس این خبر، نصرالله پورجوادی، بابک عالیخانی، محمد ذبیحی، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی و نجفقلی حبیبی از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و همزمان با برپایی این نمایشگاه درباره سهروردی سخنرانی می‌کنند. 

نمایشگاه مذکور به آدرس تهران، خیابان کارگر شمالی، روبروی پارک لاله، کوچه فردوسی، پلاک ۸، واحد ۲ برپا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها