یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
۷۰ درصد کاهش سفارش در بازار کتاب‌های نفیس

مدیر چاپخانه ابیانه با اشاره به کاهش آمار سفارش چاپ کتاب در یکسال اخیر گفت: نسبت به زمان مشابه در یکسال گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش چاپ و سفارش کتاب‌های نفیس و غیرنفیس داشته‌ایم.

حمید متواضع، مدیر چاپخانه ابیانه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه کاهش قیمت کاغذ اگرچه خوب است اما پاسخگوی نیاز ما نیست، عنوان کرد: تا دو سه سال پیش هر کیلو کاغذ گلاسه 3500 تومان بود اما در یک برهه به کیلویی 32 هزار تومان هم رسید که انجام همه کارها را متوقف کرد و سفارشات متوقف شد.
 
وی ادامه داد: الان هر کیلو کاغذ گلاسه در بازار به قیمت 15 تا 18 هزار تومان رسیده است اما به نظر من فایده‌ای ندارد؛ زیرا با وجود کاهش قیمت، باز هم از قیمت‌های اولیه چندین پله بالاتر هستیم.
 
متواضع با بیان اینکه از سوی دیگر مرکب هم گران شده و شرایط کار برای ما سخت شده است، گفت: موضوع مهم دیگر در تولید کتاب؛ به‌خصوص کتاب‌های نفیس، بازار و فروش این آثار است که به‌دلیل قیمت نهایی بالا، بازار کشش لازم را ندارد.
 
وی با رد این موضوع که برخی معتقدند کتاب‌های نفیس جنبه ویترینی دارد و کاربردی نیستند، تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که آثار نفیس با فرهنگ کشور ما ارتباط  مستقیم دارد و نشانگر تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران است که باید برای معرفی توانمندی‌های ایران در عرصه‌های مختلف معماری، هنر، تاریخ و .. تولید شوند.
 
مدیر چاپخانه یادآور شد: تولید این آثار اکنون بسیار محدود شده و نسبت به موقعیت کنونی در یکی دو سال گذشته شاهد ۷۰ درصد کاهش سفارش بوده‌ایم. 
 
متواضع همچنین درباره کاهش تیراژ کتاب‌ها و تاثیر آن در فعالیت چاپخانه‌داران توضیح داد: کم شدن تیراژ کتاب‌ها مشکل دیگری است که ما با آن سر و کار داریم. اینکه کتاب‌ها اکنون به ۵۰۰ نسخه رسیده‌اند اصلا مقرون به صرفه نیست و در واقع سودی برایمان ندارد. اگر هم ناشر یا چاپخانه‌داری در وضعیت کنونی اقدام به انجام این کار می‌کند، به‌خاطر عشق و علاقه‌اش است.
 
وی با بیان اینکه بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه چاپ متاسفانه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که انجام کار سودده نیست، گفت: چاپ کتاب‌هایی مثل گلستان، بوستان، حافظ، شاهنامه و .. بسیار کم شده است و ناشرانی هم که به صورت محدود در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند در اصل عشق و سرمایه عمر خود را در این راه هزینه می‌کنند.
 
متواضع همچنین در پایان اظهارامیدواری کرد؛ مسائل کشور در آینده نزدیک به جایی برسد که نه تنها صنعت چاپ و نشر کشور بلکه دیگر صنایع تولیدی کشور پیدا کنند و رکود و کم‌‌کاری از میان تولیدکنندگان رخت بربندد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها