شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
مردم در رستوران‌ انعام هم می‌دهند اما از کتاب‌فروش تخفیف می‌خواهند

مدیر انتشارات هوپا معتقد است؛ طرح‌های حمایتی جامعه را به خرید کتاب باتخفیف عادت می‌دهد، بنابراین می‌توان بودجه و مبالغ این طرح‌ها را در برنامه‌های ترویجی کابخوانی هزینه کرد.

محمدحسین متولی، مدیر انتشارت هوپا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه با اجرای طرح‌های حمایتی مخالفم، گفت: هر طرحی بازار را از حالت طبیعی خارج کند و موجب شود که صنف به جای فکرکردن به بازار اصلی، به فکر طرح‌‌های حمایتی باشد، نباید برگزار شود.
 
وی افزود: اگرچه کتاب‌فروشان  از اجرای طرح‌های فصلی، راضی هستند ولی در نهایت مساله اینجا است که این طرح‌ها مردم را برای خرید کتاب شرطی می‌کند و فکر می‌کنند تا وقتی که تخفیف نباشد، نباید کتاب خریداری کنند.
 
متولی با بیان اینکه این موضوع در حالی بیان می‌شود که مردم برای خرید پوشاک و خوراکی از لباس‌فروشی‌ها و رستوران‌ها، ماهانه پول زیادی هزینه می‌کنند، گفت: آن‌ها وقتی کالاهای دیگر خریداری می‌کنند، حتی انعام هم می‌دهند اما وقتی به کتاب‌فروشی می‌روند توقع تخفیف دارند که به نظرم این نگاه باید اصلاح شود.
 
وی با طرح این موضوع که عرضه کتاب با تخفیف در بلند مدت تاثیر منفی بر حوزه نشر دارد، یادآور شد: می‌توان بودجه و مبالغی که برای این طرح‌ها هزینه‌ می‌شود را در برنامه‌های کتاخوانی و ترویجی فرهنگ مطالعه هزینه کرد، زیرا اکنون مردم کتاب را به عنوان یک نیاز روزمره احساس نمی‌کنند و برای ترغیب آن‌ها به خریداری کتاب برنامه‌ریزی کرد.
 
متولی تاکید کرد: هزینه در زمینه برنامه‌های ترویجی سرمایه‌گذاری فرهنگی برای جامعه به‌شمار می‌آید؛ به‌عنوان مثال باید با همکاری وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های کتابخوانی برگزار کنند زیرا قشر کودک و نوجوان بیشترین تاثیرگذاری را دارد.
 
وی با بیان اینکه تخفیف راحت‌ترین نوع و شیوه برنامه‌ریزی دولتی است، گفت: به جای تخفیف دادن می‌توان این بودجه‌ها را برای برنامه‌سازی و ساخت کلیپ‌های انگیزشی به صدا و سیما تزریق کرد؛ زیرا اثرگذاری بیشتری نسبت به طرح‌های دیگر دارد.
 
به گفته متولی، بی‌انگیزگی مردم به کتابخوانی را می‌توان با برنامه‌های ترویجی و فرهنگی ارتقا داد و در این میان از زمینه‌های موجود در جامعه مثل رسانه‌ها و تبلیغات گسترده در بیلبوردها استفاده کرد تا به نتیجه رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها