چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
«درس‌هایی از حکمرانی خوب» در کتابفروشی‌ها

کتاب «درس‌هایی از حکمرانی‌خوب» نوشته مهدی مقدری ازسوی انتشارات نگاه معاصر منتشر شد.

مهدی مقدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، یادآور شد: این کتاب در یازده فصل به همراه دو سند پیوستی، بیان روانی از «چیستی حکمرانی‌ خوب» و شاخص‌های جهانی آن است.
 
این نویسنده در ادامه گفت: از فصل سوم تا آخر، تلاش کردم تا واقعیت‌های ملموس حکمرانی‌ خوب را برای خوانندگان کمی باز کنم. موضوعات کتاب را به‌گونه‌ای انتخاب کردم تا نشان دهم حکمرانی‌ خوب تنها در حرف و کلام و نظریه دانشگاهیِ صرف نیست، بلکه به دنبال آن بودم تا رابطه و تاثیرهای مستقیم این موضوع با برخی چالش‌ها و بحران‌های پیرامون زیستِ کنونی بشر همچون ایدز، امنیت غذایی پایدار، بلایای طبیعی، محیط‌زیست، صلح پایدار، جامعه مدنی، زمامداری زنان، حکمرانی شهری را نشان دهم.
 
وی افزود: تلاش من این بوده است تا این کتاب، ترجمانی از مباحث ضروری جامعه و البته آکادمیک به زبان قابل فهم برای همه اقشار جامعه به ویژه طبقه متوسط باشد. ساده‌تر این‌که، تلاش کردم تا حکمرانی و دموکراسی را همچون نیازِ نان شب مردم قابل فهم ‌کنم.
 
مقدری ادامه داد: کتاب «درس‌هایی از حکمرانی خوب» به‌ویژه فصل اول آن، رابطه بسیاری از مفاهیم با شاخص‌های حکمرانی‌ خوب را نشان می‌دهد که از جمله مهمترین آنها «نسبت درآمد کشورها با شاخص‌های حکمرانی»، «مقایسه وضعیت مناطق جهان با یکدیگر» و «نشان دادن جایگاه ایران در مقایسه با مناطق نزدیک» است.
 
این مترجم در پایان یادآور شد: در این کتاب برای اولین بار بیانیه جهانی «اقدام مشترک اصفهان برای ساخت حکمرانی‌ خوب شهری» منتشر شده است. این سند به اجلاسی در سال ٢۰۰۰ میلادی برمی‌گردد که نمایندگان ٢٧ شهر مهم دنیا از ۱٣ کشور برای نخستین بار سندی را امضا کرده‌اند که مقدمه نظری حکمرانی‌خوب شهری بود. هرچند این بیانیه و سند جهانی تا کنون ناپیدا بود و هیچ‎گاه در برنامه‌ریزی مدیریت شهری در ایران بدان توجه نشد، اما به طور اتفاقی در پژوهش‌هایم به نسخه اصلی این سند در یکی از معتبرترین پایگاه‌های داده حکمرانی در جهان برخوردم و ترجمه آن پیوست کتاب است.

کتاب «درس‌هایی از حکمرانی خوب» با قیمت 33000 تومان توسط انتشارات نگاه معاصر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها