یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
انتشار پژوهشی درباره نغمه‌های محلی «یاریار» در کهگیلویه و بویراحمد

اثر پژوهشی «تو را قوچ کوهی نفس می‌کشد» گردآوری، تحلیل و تصحیح نغمه‌های محلی استان کهگیلویه و بویراحمد موسوم به «یاریار» از آغاز تا امروز با حمایت واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد تالیف و به چاپ رسید.

حسن بهرامی، پژوهشگر و نویسنده کتاب «تو را قوچ کوهی نفس می‌کشد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (اینبا) در کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه گردآوری، تصحیح، تحلیل و تالیف این کتاب حدود ۱۰ سال طول کشید و برای این کار «خون دل خورده‌ام»، گفت: این کتاب شامل چند بخش است که مجموعه «یاریار»های کهگیلویه و بویراحمد از آغاز تا امروز را در برمی‌گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه شعر کهن کهگیلویه و بویراحمد در حوزه فولک در سه قالب یاریار، دی بلال و سرود، نمود پیدا کرده است، «یاریار» را مشهورترین گونه شعری فولک در این خطه عنوان کرد که مانند گونه‌های دیگر شعر فولک این دیار در قالب تک بیت سروده شده است و در این باره عنوان کرد: «یاریار» نوعی شعر غنایی به زبان محلی کهگیلویه و بویراحمدی است که با محوریت عاطفه و احساسات و با تِم نوستالژی سروده می‌شود.

تصریح کرد: در بخش اول کتاب، تعریف و توضیح «یایار» و تاریخچه آن، در بخش دوم یاریارهای بی‌نام و نشان و در بخش سوم یاریارهای سرایندگان و شاعران پیشکسوت، شامل خداکرم‌خان بویراحمدی، کامحمد علیزاده، شیخ علیمراد تنهایی و احمد احمدی آمده است.


بهرامی با اشاره به اینکه در بخش بعدی یایار‌های گردآوری شده شاعران جوان و جدید گنجانده شده که یاریارهای حدودا ۱۰ شاعر را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد:   بخش پایانی نیز تحلیل یاریارها به شکل موضوعی عشق، کوچ، شکار و مرثیه، هجران،  باورهای دینی، طنز، سیاست، طبیعت، روایت منظوم درمورد چیدن بلوط و...آمده است.

این شاعر با تاکید بر اینکه در این کتاب سعی کردم «یاریار»هایی را که اشتباه خوانده وو رایج شده‌اند، اصلاح کنم، گفت: «یاریار» در استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد است؛ لذا تشخیص «یاریار» اصیل و هنری از «یاریار»هایی که جنبه هنری و فرهنگی ندارد، نیاز به دقت نظر خاص دارد.

وی اظهار کرد: در این اثر با غربال‌گری سختگیرانه تمام «یاریار»های جمع آوری شده، از فیلتر و غربال‌گری گذشت تا مجموعه اصیل و هنری از «یاریار»های استان ثبت و در اختیار خوانندگان و علاقه‌مندان قرار گیرد.

همچنین مسئول واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد هم عنوان کرد: اثر پژوهشی «تو را قوچ کوهی نفس می‌کشد» با حمایت این واحد، توسط حسن بهرامی شاعر، نویسنده و پژوهشگر، تالیف و چاپ شده است.


اسحاق آقایی گفت: این اثر که توسط انتشارات «آنا پنا» به چاپ رسیده، چند بخش دارد؛ بخش اول تعریف و توضیح «یار یار» و تاریخچه آن، بخش دوم یاریارهای بی‌نام و نشان، بخش سوم سرایندگان یاریار از دیرباز تاکنون و بخش پایانی نیز تحلیل و تصحیح یاریارها.

وی تصریح کرد: این اثر که پیش از این جایزه ادبی شیراز را از  آن خود کرده بود، در آینده‌ای نزدیک رونمایی می‌شود و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها