سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
نهادهای پردرآمد به کمک اجرای طرح‌های فصلی بیایند

بهروز امیری می‌گوید: سازمان‌هایی مثل شهرداری یا شرکت نفت و سایر شرکت‌هایی که از درآمدهای مکفی برخوردارند باید به کمک طرح بیایند و از برگزاری طرح‌های ترویجی کتابی حمایت کنند.

بهروز امیری، سخنگوی تعاونی ناشران کودک و نوجوان در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه طرح‌های فصلی خرید کتاب برای زنده‌نگه داشتن صنعت نشر اقدام موثری است، عنوان کرد: اکنون صنف نشر و ناشران اوضاع وخیمی دارند و هر حرکت حمایتی می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد و تجربه نشان داده است که طرح‌هایی از این دست می‌توانند این صنعت را زنده نگه دارند.
 
وی ادامه داد: طرح‌های فصلی در طول دوره‌های مختلف نشان داده که توانسته در صنعت نشر و پویایی دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه مثبت باشد و گام موثری برای کمک به حیات این حوزه باشد.
 
امیری با بیان اینکه استمرار و حیات این طرح‌ها نیازمند همکاری نهادهای مختلف است، گفت: به‌نظرم تمام سازمان‌های مرتبط و موثر مثل صدا و سیما باید برای تبلیغات این طرح‌ها پیش‌قدم شوند و با اطلاع‌رسانی، حمایت و فضاسازی مناسب زمینه را برای عرضه کتاب فراهم کنند.
 
وی تاکید کرد: از سوی دیگر وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش هم می‌تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد و دانش‌آموزان را به‌حضور در این طرح‌ها تشویق و ترغیب کند.
 
امیری همچنین درباره لزوم حمایت بودجه‌ای این طرح‌ها نیز گفت: در گذشته طرح‌های متنوعی برای حمایت از حوزه کتاب انجام می‌شد که مثبت و تاثیرگذار بودند؛ به‌عنوان مثال به‌یاد دارم انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در هفته کتاب طرحی هم‌زمان با روز کتاب، کار و صنعت در کارخانه‌ها نمایشگاه کتاب برگزار می‌کرد که با حمایت صنعتگر و کارخانه‌دار انجام می‌شد.
 
وی با بیان اینکه اهدای کتاب و عرضه کتاب با تخفیف برای کارگران از جمله اقداماتی بود که در این طرح انجام می‌شد، عنوان کرد: اقداماتی از این قبیل که با هدف مشارکت مجموعه‌های مختلف در حوزه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی انجام می‌شد، حرکت خوبی بود که متاسفانه ابتر ماند و حمایت نشد، پس از آن هم مشکلات اقتصادی ایجاد شد و به نتیجه نرسید.
 
امیری با اشاره به امکان مشارکت سایر نهادها در تامین بودجه طرح‌های فصلی کتاب، ادامه داد: برای حمایت از طرح‌های کتابی و فرهنگی سازمان‌های دیگری مثل شهرداری یا شرکت نفت و سایر شرکت‌هایی که از درآمدهای مکفی برخوردارند باید به کمک طرح بیایند و از برگزاری طرح‌های ترویجی کتابی حمایت کنند.
 
وی همچنین درباره وضعیت استان‌ها برای مشارکت در اجرای طرح‌های فصلی نیز توضیح داد: طبق آمار برخی استان‌ها نیز به فراخور وضعیت اقتصادی و فرهنگی از اجرای طرح‌های فصلی استقبال بهتری از شهر تهران داشتند و معتقدم با حمایت‌ سازمان‌های مختلف اگر چنین طرح‌هایی ادامه داشته باشد، از آنجایی که استان‌ها فضای سرگرمی کم و محدودی دارند، استقبال خوبی خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط