سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
قیمت کتاب ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند

مدیر انتشارات کاگو با بیان اینکه تاثیرات کاهش قیمت کاغذ در بازار دو تا سه ماه زمان نیاز دارد، تاکید کرد: پیش‌بینی من این است که به‌دنبال کاهش قیمت کاغذ بهای کتاب‌ها حداقل ده تا پانزده درصد پایین‌تر بیاید.

محمدرضا سالکی، مدیر انتشارات کاگو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تاثیرات کاهش قیمت کاغذ در حوزه نشر گفت:‌ تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که کاهش یا افزایش قیمت کاغذ در بازار نشر ایران معمولا با دو یا سه ماه تاخیر اثر می‌گذارد زیرا از زمانی که ناشر تصمیم می‌گیرد کتابی چاپ کند تا زمان توزیع دو تا سه ماه زمان لازم است.
 
وی با بیان اینکه مصرف کاغذ در نیمه اول سال در بخش نشر دانشگاهی و آموزشی بیشتر است، ادامه داد: مخاطبان نسبت به کاهش یا افزایش قیمت کتاب حساس هستند و زمانی که قیمت این کالا افزایش پیدا می‌کندT حجم زیادی از مخاطبان کتاب کاسته می‌شوند و این موضوع نکته‌ای مهمی به‌شمار می‌آید.
 
سالکی افزود: با توجه به فشار اقتصادی کنونی موجود در جامعه، زمانی که قیمت کتاب ثبات بیشتری دارد، حالت هیجان و تورم در قیمت‌گذاری دیگر وجود ندارد و همین موضوع روی بازار اثر می‌گذارد.
 
وی شرط آرامش در حوزه نشر به‌دنبال کاهش قیمت کاغذ را ثبات آن دانست و گفت: برای اینکه شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم، قیمت کاغذ باید با کمترین نوسان در بازار همراه باشد تا ناشران بتوانند بر این اساس برنامه‌ریزی و نسبت به تولید آثار جدید اقدام کنند.
 
سالکی با بیان اینکه قیمت‌گذاری کتاب در هفته‌‌های اخیر نسبت به فصل تابستان کاهش داشته است، عنوان کرد: در مرداد ماه امسال ناشران فشار زیادی در زمینه تهیه و تامین قیمت کاغذ داشتند اما پیش‌بینی من این است که به‌دنبال کاهش قیمت کاغذ بهای کتاب‌ها حداقل ده تا پانزده درصد پایین‌تر بیاید.
 
وی تاکید کرد: اکنون شاهد هستیم که قیمت‌ محصولات جدید در بازار متعادل‌تر شده است و ناشران به‌دنبال کشش بازار و توان اقتصادی مردم قیمت کتاب‌های خود را نسبت به ماه‌های قبل کاهش داده‌اند.
 
مدیر انتشارات کاگو با طرح این موضوع که برای استمرار ثبات قیمت کاغذ، این کالا باید به صورت مدام به دست ناشران برسد، گفت: توزیع کاغذ دولتی در میان ناشران و واردات کاغذ به شکل گسترده و انواع مختلف باید به شکل گسترده وجود داشته باشد تا رقابت در میان عرضه‌کنندگان شکل گیرد و منجر به کاهش قیمت کاغذ شود.
 
به گفته سالکی، از سوی دیگر معتقدم توزیع کاغذ دولتی باید به ناشرانی که فعال هستند و حتی در گرانی کاغذ هم کتاب منتشر می‌کردند، داده شود؛ نه کسانی که ثبت‌نام کردند و حتی کاغذ خود را هم نگرفتند.
 
وی بر لزوم توجه سیستم‌های نظارتی بر توزیع کاغذ دولتی تاکید کرد و گفت: طبق آخرین اطلاعات ما اکنون کاغذ به خوبی در انبارها وجود دارد و مشکلی در حوزه تامین کاغذ وجود ندارد و برطرف‌کننده نیاز ناشران است اما کمک به قشر فرهنگی و تولیدات فرهنگی باید مستمر باشد تا به نتیجه برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط