شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
رویکردی نوین، کاربردی و بالینی به نیازهای بلوک زایمان

هایده هورسان، یکی از نویسندگان کتاب «مهارت بالینی مامایی در بلوک زایمان»، گفت: این کتاب، رویکردی نوین، کاربردی و بالینی به نیازهای بلوک زایمان از بدو ورود مادر باردار به این بخش تا زمان ترخیص کامل و سلامت مادر و نوزاد دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌وششمین جشنواره کتاب سال دانشجویی، 28 آبان‌ماه 98 همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف شناخت. در این دوره در گروه پزشکی و دامپزشکی، کتاب «مهارت بالینی مامایی در بلوک زایمان» تألیف مشترک هایده هورسان، فرزانه گُلبُنی، زیبا تقی‌زاده و بیان بلوری به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
 
هایده هورسان؛ دانشجوی دکترای تخصصی بهداشت باروری از دانشگاه شهید بهشتی، در معرفی این کتاب گفت: این اثر رویکردی نوین، کاربردی و بالینی به نیازهای بلوک زایمان از بدو ورود مادر باردار به این بخش تا زمان ترخیص کامل و سلامت مادر و نوزاد دارد. چاپ نخست این کتاب در سال 96 منتشر شده و در ویرایش دوم آن، الگوریتم‌ها و مطالب بالینی مرتبط با هر مبحث همراه با تصاویر ارائه شده است.
 
وی افزود: تاکنون تِکست‌های زیادی درباره مامایی در دنیا تالیف شده که معروف‌ترین آن‌ها مامایی ویلیامز است، اما بیشتر این متون حالت تئوریکال دارند، درحالی‌که در کتاب «مهارت بالینی مامایی در بلوک زایمان» سعی کردیم، خلأ زیادی که بین تئوری و مباحث عملی و کاربردی در این حوزه وجود داشته را مرتفع کنیم. البته این خلأ مختص ایران نیست و در سطح جهان نیز در بین کتاب‌های این حوزه دیده می‌شود. در این کتاب، همه چیزهایی که باید به‌صورت عملی و کاربردی بر بالین بیمار انجام شود همراه با تصاویر مرتبط با هر مورد، گنجانده شده است. البته به مباحث تئوری هم پرداخته‌ایم، اما بیشتر تمرکز روی مباحث عملی و بالینی بوده است.
 
این مولف برگزیده با اشاره به برخی از مهم‌ترین سرفصل‌ها و مطالب این کتاب، بیان کرد: مباحث کتاب با ورود مادر باردار به بلوک زایمان شروع می‌شود و تا زمان ترخیص مادر و کودک و مراقبت‌های پس از زایمان ادامه دارد. در پایان نیز چند پیوست کاربردی در زمینه‌هایی همچون تجویز دارو، دوز دارو، مواردی همچون سونداژ و رگ‌گیری، داروهای اورژانسی بلوک زایمان و آشنایی با وسایل مورد نیاز در این بخش همراه با تصاویر گنجانده شده است.


هورسان ادامه داد: تمام اورژانس‌های مامایی در این کتاب دیده شده است. نحوه مراقبت از مادر باردار در وضعیت‌های مختلف، نحوه بررسی سلامت جنین، مراقبت‌های قبل تا بعد از زایمان، کنترل دردهای زایمان، تشخیص زمان شروع زایمان، معاینات و مراقبت‌های مربوط به نوزاد و تغییرات فیزیولوژیک مادر پس از زایمان، ازجمله موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.
 
وی درباره پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت برای ترجمه این کتاب و انتشار آن در سطح بین‌المللی با لوگوی این سازمان نیز گفت: سال گذشته در حاشیه حضور نمایندگانی از سازمان جهانی بهداشت در ایران، این کتاب مورد توجه قرار گرفت و پیشنهاد ترجمه کتاب مطرح شد. البته هنوز اقدام مشخصی برای این موضوع صورت نگرفته است.
 
مولف کتاب «مهارت بالینی مامایی در بلوک زایمان»، با اشاره به برخی موانع در زمینه تالیف در حوزه‌های تخصصی به‌ویژه پزشکی و مامایی، افزود: به اعتقاد من، توان ما خیلی بیشتر از اینهاست و مطمئنا تاکنون نتایج بسیاری از تحقیقات پژوهشگران ایرانی منتشر و معرفی نشده است. شاید یک سری مسائل حاشیه‌ای ازجمله دغدغه‌های مالی و کم‌توجهی باعث می‌شود که محققان و نویسندگان ما چندان رغبتی به نوشتن ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند به سراغ کارهای عملی و بالینی که درآمدی هم داشته باشد، بروند. اگر پشتیبانی و حمایت بیشتری از محققان صورت گیرد، کارهای خیلی بزرگتری می‌توانیم انجام دهیم.
 
هورسان در پایان اظهار کرد: ما بیشتر از کیفیت، به کمیت توجه داریم. وزارت بهداشت یا وزارت علوم، بیشتر به‌دنبال تعداد مقالات پژوهشی هستند، به‌جای اینکه کیفیت کار مدنظر قرار گیرد. برخی از برندگان نوبل، در طول سال‌ها فعالیت علمی و پژوهشی خود، تنها چند مقاله تدوین کرده‌اند که دارای کیفیت بسیار بالایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها