چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
طرح‌های فصلی باید ردیف بودجه مستقل داشته باشد

مدیرعامل تعاونی ناشران گیلان گفت: مشارکت و همکاری انجام شود، به نظر من مقطعی است؛ بنابراین هزینه طرح‌های فصلی باید در بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک ردیف مستقل داشته باشد.

حمید بلوری، مدیرعامل تعاونی ناشران گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به لزوم تداوم اجرای طرح‌های فصلی کتاب عنوان کرد: اجرای طرح‌های فصلی در استان‌ها موثر بوده است، زیرا آن‌ها در یک فاصله زمانی کوتاه می‌توانند با تشویق و ترغیب مردم به خریداری کتاب، کتاب‌های بیشتری بفروشند.
 
وی ادامه داد: طرح‌های فصلی در طول برگزاری ادوار مختلف آن توانسته نقدینگی کتابفروشان را افزایش دهد اما برگزاری آن به دلیل محدودیت بودجه با اما و اگر همراه است.
 
بلوری با بیان اینکه بسیاری از همکاران ما در گیلان از اجرای طرح‌های فصلی راضی هستند، گفت: ناشران و کتاب‌فروشان با استقبال از این طرح در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند و به مخاطبانشان اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ زیرا منفعت مالی خوبی برای کتاب‌فروشان به همراه دارد.
 
وی همچنین درباره مشارکت نهادهای مختلف در برگزاری طرح‌های فصلی، یادآور شد: بعید می‌دانم سازمان‌ها و نهادها در استان‌ها بخواهند در اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب مشارکت کنند، زیرا اکنون محدودیت بودجه‌ای در ارگان‌های مختلف وجود دارد.
 
بلوری با اشاره به مثالی  در این زمینه توضیح داد: سال‌ها است قانونی وجود دارد که شهرداری‌ها باید نیم‌درصد از سهم درآمد خود را به بخش فرهنگی و کتابخانه‌ها تزریق کنند اما عملا سال‌ها است که اینکار انجام نمی‌شود و به نظر می‌رسد اگر اجرای طر‌ح‌های فصلی نیز منوط به نهادهای دیگر باشد چنین اتفاقی در انتظارش باشد.
 
وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی بحث فرهنگ و کتاب است و به‌نظرم باید در برنامه‌ریزی بودجه خود برای استمرار این طرح که در فعالیت و بقای کتابفروشان و اهالی نشر موثر است راهکاری بیابد.
 
بلوری با بیان اینکه نگران هستیم نهادهای حامی، بعد از مدتی دیگر در طرح مشارکت نداشته باشند، گفت: اگر هم این مشارکت و همکاری انجام شود، به نظر من مقطعی است؛ بنابراین هزینه طرح‌های فصلی باید در بودجه  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک ردیف مستقل داشته باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها