سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
دولت با ابقای معافیت مالیاتی برای همیشه خیال اهالی فرهنگ را آسوده کند

مدیر انتشارات شورا با اشاره به لزوم معافیت مالیاتی برای اهالی فرهنگ و هنر گفت: این‌روزها که ناشران برای تامین مواد اولیه در تنگنا قرار دارند، دولت باید با ابقای معافیت مالیاتی برای همیشه خاطر و خیال دست‌اندرکاران فرهنگ را آسوده کند.

فتح‌الله فروغی، مدیر انتشارات شورا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ضرورت معافیت مالیاتی برای اهالی فرهنگ و هنر گفت: ضرورت تصویب معافیت مالیاتی برای اهالی فرهنگ از مدت‌ها پیش احساس می‌شد و به یاد دارم در دوره اولی که در هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان حضور داشتیم، در این زمینه کوشش کردیم و بالاخره در مجلس شورای اسلامی این موضوع تصویب شد.
 
وی ادامه داد: دلیل اصلی تصویب معافیت مالیاتی برای اهالی فرهنگ به دلیل اهمیت حوزه فرهنگ برای جامعه بود؛ در این زمینه لازم بود فعالان فرهنگی از تسهیلاتی برخوردار شوند که ضریب صفر مالیاتی یکی از آن‌ها به شمار می‌آید.
 
فروغی با اشاره به محاسبه مالیات اهالی فرهنگ و هنر گفت: در محاسبه‌ای که ما آن زمان در اتحادیه انجام دادیم، متوجه شدیم رقمی که آن‌ها در طول سال به سازمان امور مالیاتی می‌پرداختند، رقم بسیار کمی است؛ به‌همین دلیل مسئولان وقت سازمان تشخیص دادند این رقم در برابر ارزشی که برای اهالی ایجاد می‌کند ناچیز است.
 
وی یادآور شد: مساله اینجا است که در سالیان گذشته هم به شکل‌های مختلف ناشران و اهالی فرهنگ به‌دلیل پیچیدگی‌ها و موانعی‌ که سازمان امور مالیاتی مطرح می‌کرد، دچار مشکل می‌شدند و این معافیت مالیاتی به کمک آن‌ها آمد.
 
فروغی گفت: تعجب می‌کنم در شرایطی که دست‌اندرکاران حوزه کتاب از یک سو با مسائل گرانی کاغذ دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند اوضاع کتاب و دست‌اندرکاران آن مناسب نیست، بحث لغو معافیت مالیاتی مطرح شده است.
 
وی تاکید کرد: بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه به دلیل علاقه و سابقه فعالیت در این بخش مشغول کار هستند؛ اما در عوض با انواع سخت‌گیری‌ها از ناحیه نهادهای دولتی مثل سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و شهرداری‌ها روبه‌رو می‌شویم.
 
فروغی با بیان اینکه به واقع این تنگناها برای ما کار را سخت کرده است، گفت: گاهی دست‌اندرکاران این حوزه احساس می‌کنند باید عطای کار در حوزه فرهنگ را به لقای آن ببخشیم و به دنبال مشاغل دیگر برویم؛ اما مساله اینجا است که ناشران به‌دلیل علاقه و عشق به این حوزه در آن فعالیت می‌کنند.
 
وی با اشاره به کاهش سرانه مطالعه در جامعه نیز توضیح داد:‌ اکنون در این شرایط که سرانه مطالعه کم شده و تیراژ کتاب به ۲۰۰ جلد رسیده است، سخت‌تر کردن شرایط به نفع فعالان این حوزه نیست و باید اقداماتی کرد که حال کتاب خوب شود.
 
به گفته فروغی، در سایر کشورها نیز که صنعت نشر فعالیت پررنگی دارد فرهنگ از حمایت بنیادی و زیرساختی مثل معافیت از پرداخت مالیات برخوردار هستند و مطالبه ما این است که هیات دولت این معافیت را برای همیشه تمدید کند و این مساله باقی بماند تا خیال فعالان این حوزه آسوده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط