دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
تصویب قانون معافیت مالیاتی در چرخه نشر بی‌‌تأثیر نیست

ابوالقاسم فیض‌آبادی درباره ادامه معافیت مالیاتی ناشران معتقد است که تصویب چنین قانونی در روند فعالیت نشر بی‌‌تأثیر نیست، اما این قانون گره‌ها و نقاط مبهمی نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در پی اعلام موافقت دولت با ادامه معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در فرایند بررسی بودجه 99، ابوالقاسم فیض‌آبادی؛ مدیر انتشارات نخستین، درباره این قانون به خبرنگار ایبنا گفت: به طبع تصویب چنین قانونی در روند فعالیت نشر بی‌‌تأثیر نیست، اما این قانون گره‌ها و نقاط مبهمی نیز دارد، چراکه وحدت رویه در این زمینه وجود ندارد. 
 
وی افزود: این معافیت هم شامل ناشری با چاپ 10 کتاب در سال و هم شامل ناشری با چاپ چند هزار کتاب در سال می‌شود. ناشران کمک‌آموزشی با گردش مالی گسترده، قائدتا باید مالیات هنگفتی نیز بپردازند، ولی اگر قانون معافیت مالیاتی برای همه یکسان باشد، این دسته از ناشران به سودی چند برابر می‌رسند و این عادلانه نیست. ناشران کمک‌آموزشی با تبلیغات، آنچنان خانواده‌ها را نگران می‌کنند که ملزم شوند برای موفقیت فرزندانشان این کتاب‌ها را تهیه کنند.
 
این ناشر بیان کرد: ما روال خاص و قانونمندی در زمینه مالیات نداریم و اعداد و ارقام و تبصره‌هایی هم از سوی ممیزان مطرح می‌شود که وحدت رویه ندارد. اگر قانون مالیات روی اصول خاص و دقیق باشد، هیچ‌کس منکر پرداخت مالیات نمی‌شود؛ من با سلسله مراتب قانونی موافقم.
 
فیض‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر ممیزان مالیاتی بیشتر روی آمار چاپ کتاب استناد می‌کنند که یک جاهایی خودشان هم این آمار را قبول ندارند و واقعی نمی‌دانند. قضیه هم برای ممیز و هم برای مؤدی، گنگ و نامعلوم است. اصول مشخص نیست و تفاوت سلیقه نیز وجود دارد. یک سر قضیه هم این است که یک تعداد ناشر مجوزدار نیز در کشور داریم که تقریبا سیاهی‌لشکر هستند و تعداد ناشران فعال بسیار کمتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها