دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
دیگر چیزی از فضای نشر با پرداخت مالیات باقی نمی‌ماند

مدیر نشر «دارخوین» معتقد است: معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ یک مسکن است که با قطع آن دیگر چیزی از نشر باقی نمی‌ماند.

جانمراد احمدی، مدیر نشر «دارخوین» از ناشران تخصصی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با مثبت دانستن ادامه معافیت مالیاتی ناشران و تاثیر آن در فضای نشر کشور گفت: ناشران همواره در ادوار مختلف مورد حمایت دولت بوده‌اند. البته عرصه فرهنگ ابعاد مختلفی دارد که یک بخش از آن ناشران هستند و بخش دیگر موسسات و هنرمندان و قاعده کلی این است که این گروه‌ها در زمینه معافیت مالیاتی  به نسبت فعالیت تفکیک شوند.

او ادامه داد: یک موسسه خصوصی نشر اگر خود به تنهایی کتاب چاپ کند باید برای انتشار این کتاب خون دل بخورد و به همین دلیل باید از معافیت مالیاتی بهره‌مند شود. اگر معافیت مالیاتی را شامل حوزه نشر نکنند با بازار کاغذی که هم‌اکنون است دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند.   

احمدی در پاسخ به این پرسش که در چند سال گذشته که ناشران مشمول معافیت مالیاتی شده‌اند در فرایند کار آن‌ها چه تاثیرات مهمی داشته است؟ گفت: در موضوع معافیت مالیاتی ناشران، مشکلاتی از سوی سازمان امور مالیاتی وجود دارد و معافیت مالیاتی نباید تنها امتیاز برای نشر باشد. معافیت مالیاتی بیشتر یک مُسکن است و بار کمی را از دوش ناشران برمی‌دارد و به طور کلی سبب می‌شود ناشران بدون فکر کردن به مشکلات مالیاتی، به تولید و موضوعات کاغذ فکر کنند.

مدیر نشر «دارخوین» درباره این موضوع که دولت باید چگونه از ناشران تخصصی که در حوزه دین و دفاع مقدس مشغول فعالیت هستند حمایت کند، گفت: در ادوار گذشته (یعنی تا پایان دولت هشتم) یارانه کاغذ به ناشران تعلق می‌گرفت، اما هم‌اکنون یارانه کاغذ قطع شده است و تنها برخی از کتاب‌های خاص حمایت می‌شوند. محصول ناشر کتاب است و دولت باید از توزیع، خرید و تأمین کاغذ کتاب حمایت کند.

او با بیان دیدگاه خود درباره وضعیت نشر دفاع مقدس در سال‌های اخیر تصریح کرد: با توجه به وضعیت بحران کاغذ ناشران دست به عصا راه می‌روند، اما ناشرانی که کار تخصصی می‌کنند هنوز کارهای پرفروش دارند و اگر آمار بگیریم کتاب‌های دفاع مقدس هنوز در میان پرفروش‌ها هستند.

احمدی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا کتاب‌های دفاع مقدس از لحاظ کیفی افت کرده‌اند؟ بیان کرد: بخشی از آثار دفاع مقدس آثار اسنادی است و حتی تیراژ 50 جلد هم برای آن زیاد است. بخشی دیگر هم کارهای مطالعاتی است ولی بخشی از مشکلات فراوانی سوژه‌ها است که حتی سازمان‌ها در حد 50 جلد می‌خواهند و در مجموع این‌ها سبب پایین آمدن کیفیت آثار دفاع مقدس شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها