دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
معافیت مالیاتی خیلی کمک خواهد کرد

مدیر انتشارات تیمورزاده گفت: معافیت مالیاتی به سازمان نشر من خیلی کمک خواهد کرد، اما این قانون نباید حالت شعاری صِرف داشته باشد و به‌گونه‌ای نباشد که به دنبال آن موارد دیگری به ناشران تحمیل شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به دنبال ارائه لایحه «منتفی شدن معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر» در بودجه سال آینده، با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت معاون رئیس‌جمهوری، فعالیت‌های فرهنگی در سال آینده همچنان از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند.
 
فرهاد تیمورزاده؛ مدیر انتشارات تیموزاده، ناشر تخصصی حوزه پزشکی در این زمینه به خبرنگار ایبنا توضیح داد: معافیت مالیاتی به سازمان نشر من خیلی کمک خواهد کرد، اما این قانون نباید حالت شعاری صِرف داشته باشد و به‌گونه‌ای نباشد که به دنبال آن موارد دیگری به ناشران تحمیل شود. کافی است یک تبصره به این قانون بزنند، آنوقت دیگر چندان سودمند نخواهد بود.
 
وی ادامه داد: 17 هزار پروانه نشر در کشور صادر شده که تنها تعداد کمی از آن‌ها فعال هستند و عده‌ای با این پروانه به فعالیت‌های دیگری همچون کارهای تبلیغاتی می‌پردازند و همزمان از مزایای فعالیت نشر نیز سوءاستفاده می‌کنند. به‌عنوان یک ناشر حرفه‌ای و تخصصی حوزه پزشکی که هیچ فعالیت دیگری جز نشر کتاب ندارم و فقط کتاب و آن‌هم کتاب دانشگاهی تولید می‌کنم، با معافیت مالیاتی برای تمام ناشران موافق نیستم. به‌عنوان مثال چرا ناشران کمک‌آموزشی و کمک‌درسی با گردش مالی هنگفت و گسترده، باید از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.
 
این ناشر تخصصی حوزه پزشکی گفت: کل فعالیت یک پزشک در مدت 25 سال حضور در حوزه نشر کتاب، 25 میلیارد براساس قیمت پشت جلد است که پس از کسر هزینه‌های مختلف، شاید بهای تمام شده به 10 میلیارد برسد. حال این رقم را با گردش مالی و سود ناشران کمک‌آموزشی مقایسه کنید. گذشته از سود مالی، به‌زعم بسیاری از کارشناسان، این‌گونه کتاب‌ها از بسیاری جهات، مخرب نیز هستند. این ناشران با ارتباطات قوی‌ای که دارند، به راحتی از این قانون استفاده می‌کنند و با مافیای قدرتمندی که دارند، به راحتی هم کارشان پیش می‌رود.
 
تیمورزاده تصریح کرد: حتی در حوزه هنر هم این مشکل دیده می‌شود. چرا فیلمی با فروش میلیاردی باید از پرداخت مالیات معاف شود؟ کار ما باید به جایی برسد که این اندازه آویزان بیت‌المال نباشیم. از قِبَل چنین قوانین و شرایطی، عده‌ای به نان و نمک می‌رسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها