چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
ناشران هنوز برنامه‌های خود را با کاغذ دولتی تنظیم می‌کنند

مدیر انتشارات تیمورزاده معتقد است؛ باوجود اینکه نرخ کاغذ در بازار آزاد شکسته شده، اغلب ناشران همچنان برنامه نشر خود را با روند تخصیص کاغذ سهمیه‌ای دولتی تنظیم می‌کنند.

فرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات تیمورزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه آماری از میزان خرید کاغذ آزاد از سوی ناشران وجود ندارد، عنوان کرد: باید آماری به‌دست آورد که در بحبوحه گرانی‌ها ناشران چه میزان کاغذ آزاد خریداری کردند؛ زیرا در آن زمان بیشتر نیاز ناشران با توزیع کاغذهای دولتی جواب داده می‌شد و اگر کاغذ دولتی نبود، شاید اتفاقات دیگری در بازار نشر رخ می‌داد.
 
وی افزود: در یک بازه زمانی تولید کاغذ محدود شد و ناشران نیز فعالیت خود را به نسبت کاغذ دریافتی محدود کردند و به میزان کاغذی که دریافت می‌کردند، کتاب تولید کردند و تیراژها هم کم شد.
 
تیمورزاده با بیان اینکه به دنبال کاهش قیمت کاغذ در بازار، ناشران هنوز هم کاغذ دولتی را ترجیح می‌دهند، گفت: اگرچه نسبت به فصل تابستان و ماه‌های اولیه سال بهای کاغذ کاهش داشته اما بسیاری از ناشران در وضعیت موجود اقتصادی برای دریافت کاغذ دولتی هنوز منتظر هستند و به جز عده‌ای معدود ناشران دیگر برای انتشار کتاب‌هایشان صبر می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: در زمان گرانی‌ها، تداوم توزیع کاغذ دولتی و کاهش تقاضای ناشران از بازار آزاد، این بازار را شکست و اگر قیمت‌ها یکدست باشد، آن وقت باید دید که چه ناشرهایی در چه سطحی فعال می‌مانند؛ اما الان مقیاس ما متوازن نیست و آمار دقیقی نداریم.
 
مدیر انتشارات تیمورزاده با بیان اینکه در مجموعه خود تا قبل از توزیع کاغذ دولتی، همه کاغذها را از بازار آزاد تهیه می‌کردیم، ادامه داد: حجم زیادی از کتاب‌های ما آماده شده بودند و باید منتشر می‌شدند؛ به همین دلیل کاغذ مورد نیاز خود را از بازار تهیه کردیم؛ اما با توزیع کاغذ دولتی، کارهایمان را بر اساس آن تنظیم کردیم؛ به‌عنوان مثال تیراژ‌ها را کاهش دادیم و تعدادی از عناوین را از برنامه تولید خارج کردیم.
 
به گفته تیمورزاده، الان هم بر اساس توزیع کاغذ دولتی برنامه‌ریزی‌های خود را ادامه می‌دهیم و فرقی ندارد کاغذ در بازار آزاد 300 هزار تومان باشد یا یک میلیون تومان. ما ترجیح می‌دهیم چاپ کتاب‌های خود را با کاغذی که قیمتی بین 120 تا 150 هزار تومان است انجام ‌دهیم؛ هرچند ادامه این موضوع به این بستگی دارد که کاغذ دولتی تا چه زمانی و در چه میزانی توزیع شود.
 
رابطه افزایش قیمت با کاهش تیراژ کتاب
تیمورزاده همچنین کاهش تیراژ کتاب‌ها را از بسامدهای گرانی کاغذ دانست و گفت: به دنبال کاهش تیراژها، قیمت کتاب‌ها افزایش پیدا می‌کند، زیرا وقتی شمارگان پایین می‌آید، هزینه پایه تولید کتاب رشد پیدا می‌کند؛ زیرا هزینه‌های کلی هر کتاب به شمارگان کتاب‌ها بستگی دارد.
 
وی در این زمینه توضیح داد: اگر قبلا کتابی در 2000 نسخه منتشر می‌شد و الان در 1000 یا 1500 نسخه منتشر می‌شود، هزینه پایه آثار به ازای هر جلد کتاب افزایش پیدا می‌کند.
 
مدیر انتشارات تیمورزاده با اشاره به جزئیات این موضوع، عنوان کرد: هزینه پایه تولید یک کتاب تا قبل از مرحله کاغذ، اگر 10 میلیون تومان شود، برای هر 1000نسخه، جلدی 10 هزار تومان می‌شود اما با تیراژ 2000 نسخه، هزینه پایه هر جلد کتاب 5000 تومان می‌شود.
 
تیمورزاده یادآور شد: به واسطه کاهش شمارگان کتاب، هزینه پایه یک جلد کتاب در 1000 نسخه تا قبل از مرحله خرید کاغذ و مقوا و صحافی، دوبرابر می‌شود و این موضوع هزینه ثابت و پایه کتاب‌ها را افزایش می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه علت کاهش تیراژ کتاب‌ها از سوی ناشران، احتیاط آن‌ها است، گفت: ناشران وقتی به دلایل اقتصادی مجبور به احتیاط می‌شوند، شمارگان کتاب‌های خود را کاهش می‌دهند. این موضوع بهای پشت جلد کتاب را افزایش می‌دهد؛ حتی اگر قیمت کاغذ تغییر چندانی نکرده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط