یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
طرح‌های فصلی کتاب جایگزین نمایشگاه‌های استانی شوند

احمدجواهری معقتد است نمایشگاه‌های استانی به‌اندازه طرح‌های فصلی، کارآمد نیستند و حالا که مشکل بودجه وجود دارد، باید طرح‌های فصلی را جایگزین آن‌ها کرد.

رفیع احمدجواهری، مدیر انتشارات ابوعطا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به کارایی اجرای طرح‌های فصلی، عنوان کرد: اجرای طرح‌های فصلی یکی از اقدامات خوب وزارتخانه بود و بسیاری از همکاران و صنف در کتابفروشی‌ها از اجرای این طرح‌ها راضی‌اند.
 
وی با اشاره به موانع تداوم طرح‌های فصلی افزود: برای اینکه اجرای این طرح‌ها ادامه داشته باشد باید راهکاری اندیشیده شود. متاسفانه همه سازمان‌ها و نهادها در بخش بودجه مشکل دارند و کمتر می‌توان به بودجه و کمک آن‌ها امیدوار بود.
 
جواهری با بیان اینکه موافق نیستم که مشارکت سازمانی و نهادی برای اجرای این طرح‌ها گرفته شود، گفت: مگر اینکه در هر استان استانداری یا شهرداری هر استان مشارکت کنند؛ اما اگر هم اینگونه باشد طرح به صورت کشوری نخواهد بود و استانی می‌شود.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه فکر می‌کنم باید برگزاری طرح‌های فصلی خرید کتاب را جایگزین نمایشگاه‌های استانی کنند تا این طرح به صورت کلی در سراسر کشور همه از این طرح منتفع شوند.
 
جواهری با بیان اینکه این کار می‌تواند به ادامه حیات طرح‌های فصلی کمک کند، ادامه داد: به نظر من در نمایشگاه‌های استانی آن میزان کار مثبتی که قابل انتظار است، انجام نمی‌شود و نظارت دقیقی بر آن‌ها نیست؛ اما می‌توان بر اجرای طرح‌های فصلی نظارت بیشتری داشت.
 
وی با اشاره به سود ناشران و کتابفروشان در این پروسه، گفت: در نمایشگاه‌های استانی، کتاب ناشر فروخته می‌شود و فقط ناشر نفع می‌برد؛ این در‌حالی است که با جایگزین کردن این طرح، ناشر و کتابفروش هر دو منتفع می‌شوند.
 
به گفته جواهری، حالا که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرایی کردن این طرح‌ محدود و کم است، جایگزینی طرح‌های فصلی به‌جای نمایشگاه‌های استانی موجب می‌شود جمع بزرگتری از آن سود ببرند و مشکل بودجه هم حل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها