جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
طرح‌های فصلی باید بودجه ثابت داشته باشند

مدیر کتابفروشی آوند معتقد است؛ طرح‌های فصلی خرید کتاب همانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سایر نمایشگا‌ه‌های کتاب باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه ثابت داشته باشند.

مهدی عمرانلو،‌ مدیر کتابفروشی آوند در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه طرح‌های فصلی کتاب با هدف تشویق مردم به کتابخوانی آغاز شد، گفت: این طرح یکی از اقدامات موثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر به‌خصوص برای کتابفروشان بود اما وقتی پول آن‌را چهارماه به کتابفروش می‌دهند عملا دیگر کاربرد ندارد و عملی بودن خود را از دست می‌دهد.
 
وی ادامه داد: هر کتابفروشی باید در فاصله سه تا چهار ماه با ناشر و موزع تسویه حساب کند و وقتی زمان پرداخت پول طرح می‌رسد که عملا برای کتابفروشان فرقی ندارد.
 
عمرانلو با بیان اینکه به‌نظر می‌آید کلا بودجه‌ای برای این طرح‌ها اختصاص پیدا نکرده است، گفت: از آنجایی که بودجه مشخصی برای اجرای این طرح‌ها نیست و از اول هم نبوده است، گاهی موضوعاتی مثل بالا رفتن میزان فروش کتابفروشی‌ها در طرح‌های فصلی، نهاد برگزارکننده با کمبود بودجه روبه‌رو می‌شود.
 
وی تاکید کرد: این در حالی است که مردم به دنبال تخفیف به سراغ کتابفروشی‌ها می‌روند و کتاب خریداری می‌کنند اما کتابفروش با سقف و محدودیت فروش روبه‌رو است و گاهی خیلی زود اعتبار او به پایان می‌رسد.
 
عمرانلو با بیان ایکه دریافت پول چند ماه بعد از فروش ضرر زیادی به کتابفروش می‌زند و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود، ادامه داد: به نظرم چنین طرح‌هایی نباید برای کتابفروش چالش ایجاد کند بلکه باید خیال او را از بابت فروشش راحت کند و این موضوع زمانی محقق می‌شود که بودجه مشخصی برای این طرح‌ها در نظر گرفته شود.
 
وی در ادامه پیشنهاد داد؛ طرح‌های فصلی خرید کتاب همانند نمایشگاه کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های کتاب باید بودجه ثابت داشته باشند تا کمترین مشکل در اجرای این طرح‌ها وجود داشته باشد.
 
به گفته عمرانلو، همچنین می‌توان تمهیدی اندیشده شود که مثل نمایشگاه کتاب تهران برای این طرح‌های فصلی، بن‌کارت‌های ویژه پیش‌بیی تا مخاطبان پس از خریداری کتاب پول را به حساب کتابفروشان واریز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط