شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
آیا نامزد بخش مجموعه داستان جایزه جلال، رمان است؟!

کتاب «گر نوشته» در شرایطی به عنوان نامزد بخش مجموعه داستان جایزه جلال معرفی شده که به اعتقاد نویسنده اثر این کتاب یک رمان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نام کتاب «گر نوشته» در شرایطی به عنوان نامزد بخش مجموعه داستان دوازدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد معرفی شده است که نویسنده اثر معتقد است این اثر  رمان است و نه مجموعه داستان.
 
مسعود سلطانی در گفت‌وگو با ایبنا در توضیح این موضوع اظهار کرد: این کتاب یک مجموعه داستان به‌هم پیوسته است و در ژانری قرار دارد که هر داستان را می‌توان جدا کرد؛ در عین حال تمام داستان‌ها با هم تشکیل یک رمان را می‌دهند و یک روایت را بیان می‌کنند.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که چرا در گفت‌وگو با رسانه‌ها این کتاب را رمان معرفی کرده‌ است، گفت: در شناسنامه کتاب این اثر، مجموعه داستان ثبت شده است؛ اما واقعیت این است که هیچ وقت دلم نمی‌خواست به عنوان مجموعه داستان به کتاب نگاه کنند و از این به بعد هم دلم نمی‌خواهد که چنین نگاهی به کتاب باشد با این حال هر دو خاصیت را دارد.

وی ادامه داد: من در این رابطه با سیاوش گلشیری، داور جایزه مهرگان ادب هم صحبت کردم که او در جواب گفت بعضی از مجموعه داستان‌های کوتاه به‌هم پیوسته به رمان هم نزدیک‌ می‌شوند. بعد از این صحبت من سکوت کردم؛ چراکه وقتی متخصصان فن در مهرگان و جلال به این نتیجه رسیده‌اند که مجموعه داستان است، من سکوت کنم بهتر است.
 
از سلطانی درباره شناسنامه کتاب سوال کردیم که چرا با توجه به اعتقاد خودش به رمان بودن اثر، در شناسنامه کتاب مجموعه داستان ذکر شده است که وی پاسخ گفت: زمانی که سوره مهر کتاب را چاپ کرد متوجه شدم که در شناسنامه مجموعه داستان ذکر شده است؛ اما به دلیل اینکه کتاب چاپ شده بود و درست در همان زمان مادرم به رحمت خدارفت، خیلی درگیر بودم و نمی‌توانستم کاری کنم و شناسنامه را تغییر دهم. با این حال می‌توان به این کتاب هم به عنوان مجموعه داستان و هم به عنوان رمان نگاه کرد.
 
وی در پایان گفت: کتاب را نشر ارسال نکرد و خودم این کار را کردم اما همه می‌دانیم که داورها بر اساس شناسنامه عمل می‌کنند و از این رو به احتمال زیاد به دلیل شناسنامه کتاب، اثر در بخش مجموعه داستان بررسی شده است. به هر حال این موضوع جدیدی نیست و در گذشته خودم هم به مجموعه داستانی برخورده بودم که شبیه رمان بود. با همه این تفاسیر فکر می‌کنم که من یک تعصبی به رمان بودن این اثر داشتم که شاید نظر دیگران چنین نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها