شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
تداوم طرح‌های فصلی خانه کتاب در گرو مشارکت نهادها و سازمان‌هاست

آزاده نظر‌بلند با بیان این مطلب که نهاد‌ بالادستی موظف به تامین بودجه طرح‌های حمایتی نیست گفت: مجبوریم به منابع دیگری خارج از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه کنیم.

آزاده نظر‌بلند، معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره پاییزه کتاب بیان کرد: در این دوره، مشارکت‌کنندگان 65 هزار و347 خریدار، 321 هزار و 82 نسخه کتاب از کتاب‌فروشی‌ای عضو طرح خریداری کردند و در مجموع (طی 13 روز به شکل سراسری و 16 روز در مشهد) 98 میلیارد و 613 میلیون و 96 هزار و 397 ریال، به‌عنوان مبلغ کل فروش ثبت شده است.  
 
وی درباره تجربه مشارکت و حمایت شهرداری دو شهر تهران و مشهد در برگزاری پاییزه کتاب، افزود: با توجه به منابع و اعتبارات کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح‌های حمایتی خواه‌ناخواه در حال افول‌اند؛ به‌عبارت  دیگر، اگر بودجه برگزاری این طرح‌ها فقط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وابسته باشد کم‌فروغ‌تر خواهند شد.
 
نظر‌بلند ادامه داد: ازآنجاکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای طرح‌های اساسی خود با کمبود بودجه مواجه است و از سوی دیگر موظف به تخصیص بودجه برای برگزاری طرح‌های حمایتی نیست، احتمال توقف طرح‌‌ها نیز وجود دارد؛ بنابراین مجبوریم به منابع دیگری خارج از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه کنیم.  
 
وی گفت: ناگزیریم مشارکت نهاد‌های مختلف از‌جمله شهرداری‌‌ها، استانداری‌ها و حتی بخش خصوصی مانند کارخانه‌ها را با تاکید بر رونق فرهنگی جلب کنیم.  
 
به گفته معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب، اگر فقط به دنبال بودجه دولتی باشیم، شاید هیچ‌گاه این طرح‌ها برگزار نشود، همان‌طور که «عیدانه» در سکوت رسانه‌ها و صنف برگزار نشد و پاییزه نیز که قرار نبود برگزار شود، با ورود شهرداری و مطالبه کتاب‌‌‌فروشان و دستور وزیر محترم برگزار شد.  
 
نظر‌بلند بیان کرد: اگر پاییزه کتاب برگزار نمی‌شد،‌ از سوی نهاد بالادستی مورد پرسش قرار نمی‌گرفتیم؛ چراکه نهاد‌ بالادستی با این قضیه کنار آمده؛ به‌طوری‌که اگر بودجه تامین نشود، این طرح را کنار بگذارد. تاکید می‌‌کنم حمایت شهرداری‌های دو شهر تهران و مشهد بسیار با اهمیت و تاثیر‌گذار بود.   
 
وی درباره میزان مشارکت دو شهرداری تهران و مشهد در پاییزه کتاب افزود: میزان مشارکت این دو شهرداری در پاییزه کتاب، تقریبا برابر بود. خراسان رضوی براساس مبلغ و تعداد فروش کتاب در صدر قرار دارد. دلیل اصلی این موفقیت نیز بودجه شهرداری مشهد بود.
 
نظر‌بلند بیان کرد: 52 کتاب‌‌فروشی مشهد در این طرح مشارکت داشتند؛ در ‌حالی‌که کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در تهران 92 کتاب‌‌فروشی بود. یارانه این دو شهر تقریبا برابری می‌کرد اما نباید فراموش کنیم همیشه میزان خریدار در تهران بیشتر از دیگر شهر‌هاست.
 
وی درباره ایجاد راهکار برای تداوم همکاری نها‌د‌های غیر‌دولتی با مجری طرح‌های حمایتی در قالب تفاهم‌نامه گفت: فراموش نکنیم تفاهم‌نامه ضمانت اجرایی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین بیش از اینکه دنبال امضاء تفاهم‌نامه باشیم. رونق کتاب‌خوانی باید درخواست فرهنگی و اعلام نیاز مسئولان شهری و دیگر نهاد‌ها باشد.    
 
نظر‌بلند ادامه داد: نهاد‌های غیردولتی باید کاملا به مشارکت، راغب باشند و برای اعلام مشارکت در برگزاری طرح پیشنهاد دهند. ضمن اینکه آن‌ها باید بدانند برخلاف دیگر یارانه‌های متداول در کشور، یارانه در این طرح‌ها کاملا اصولی و حرفه‌ای تخصیص پیدا می‌کند.
 
وی با تاکید بر آمادگی موسسه خانه کتاب در برگزاری سراسری طرح‌های فصلی، گفت: علاقه‌مندیم طرح را سراسری برگزار کنیم اما اگر بودجه تامین نشود ایده اجرای منطقه‌ای و استانی را دنبال خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها