پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
کتاب و سینما کمتر به نقش‌آفرینی اثرگذار زنان در دفاع مقدس پرداخته‌اند

مدیرمسئول نشریه قرآنی خانوادگی روشنان با بیان اینکه در زمینه کتاب و سینما کمتر به نقش‌آفرینی اثرگذار زنان در دفاع مقدس پرداخته شده است، گفت: جا دارد که در این زمینه بالاخص سینما به نقش زنان بیشتر پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در طول 8 سال دفاع مقدس ملت ایران، زنان شجاع و فداکار پا به پای مردان و دوشادوش مردان به دفاع پرداختند آنها دست به کارهایی زدند که هیچکس انتظارش را نداشت و شجاعت‌هایی از خود نشان دادند که دوست و دشمن را متحیر کرد.
 
نقش زنان در جنگ و دفاع به امور پشتیبانی، تدارکات، حفظ سنگرهای پشت جبهه و مداوای مجروحان ختم نمی‌شد بلکه در مواردی زنان همانند مردان با حضور در میادین نبرد از خود اسطوره‌‌های مقاومت و شجاعت ساخته‌اند نمونه‌ای از این بانوان، فریده چیت‌ساز، مدیرمسئول نشریه قرآنی خانوادگی روشنان و مدیرمسئول انتشارات باغ روشنان است که در عرصه دفاع مقدس دستی بر قلم دارد.
 
چیت‌ساز با ترسیم چهره زنانه جنگ در آثارش معتقد است که زنان هشت سال دفاع مقدس ابتدا به خود و سپس به دیگران ثابت کردند که زنان مسلمان ایران‌زمین صاحب توانایی‌هایی هستند که در صورت تجلی، معرف و اثبات‌کننده جایگاه زنان ایرانی در موفقیت‌های مختلف برای همیشه تاریخ است.
 
وی که تاکنون چندین مقاله و مطلب در این باره در نشریه قرآنی خانوادگی روشنان به چاپ رسانده است، گفت: بی‌شک یکی از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، حضور زنان در جبهه و پشت جبهه و همچنین کمک‌های این گروه به شکل‌ها و انحاء مختلف بوده است.
 
نویسنده دفاع مقدس در پاسخ به این سؤال که چرا کتاب‌های جنگ چهره زنانه ندارد و نقش زنان در آن بخوبی مشخص نیست؟ عنوان کرد: در واقع هرگاه سخن از جنگ به میان می‌آید در ذهن انسان تصویر مردانی که به جنگ و پیکار با دشمن رفته‌اند نقش می‌بندد و کمتر به زنانی که در جنگ هم نقش بسزایی داشته‌اند توجه می‌شود و دیگر اینکه دفاع و جنگ را امری مردانه می‌دانستند و ترس از اسارت بردن زنان در جنگ نیز مسئله دیگری است که باعث می‌شود تا کمتر به حضور زنان در جنگ توجه شود، لذا به همین دلیل است که درباره کتاب و سینما کمتر به نقش‌آفریبی اثرگذار زنان در دفاع مقدس پرداخته شده است. البته جا دارد که در این زمینه بالاخص سینما به نقش زنان بیشتر پرداخته شود.
 
وی افزود: البته با همه این اوصاف، کتب ارزشمندی که نقش تأثیرگذار بانوان را بازگو می‌کند نیز در این زمینه به چاپ رسیده که قابل توجه است. از جمله: کتاب دا، روایت خاطرات سیده زهرا حسینی و دختر شینا کتابی که به روایت زندگی قدم‌خیر محمدی کنعان می‌پردازد، فرنگیس، کتاب دیگری است که به روایت دلیری‌های فرنگیس حیدرپور، شیرزن خطه گیلان‌غرب می‌پردازد، کتاب من زنده‌ام به قلم معصومه آباد که حکایت به اسارت رفتن چهار بانوی ایرانی در زندان‌های بعث عراق است و کتاب نامه‌های فهیمه، مجموعه‌ای از نامه‌ها و یادداشت‌هایی که فهیمه باباپور برای همسرش نوشته است که صبر و عظمت زنان صبور ایرانی را در دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده است.
 
چیت‌ساز با اشاره به تاریخ شفاهی زنان و جنگ عنوان کرد: نقش زنان در صدر اسلام در دفاع، امری انکارناپذیر است و مملو از ایثاری آگاهانه مشارکت بانوان در دفاع مقدس، از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا از جهت کمیت حدود نیمی از آحاد جامعه را زنان تشکیل و از جهت کیفیت با توجه به حضور چشمگیر زنان در عرصه‌های گوناگون دفاع مقدس دقیقاً همین گروه از جامعه توانایی‌ها و مشارکت خود را در این زمینه به نحو احسن به نمایش گذاشتند.
 
وی تصریح کرد: بزرگترین مدافع زن در صدر اسلام، حضرت فاطمه(س) است. ایشان به همراه گروهی از زنان در جنگ احد شرکت کردند. حضرت فاطمه(س) و چهارده زن دیگر، عهده دار حمل آذوقه و آشامیدنی، مراقبت از مجروحان و آبرسانی به تشنگان بودند. در همین جنگ ایشان از رسول خدا(ص) و علی(ع) پرستاری و مراقبت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها