سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
استنباط سخت‌ترین بخش‌ پژوهش‌های تطبیقی دین است

اشرف بروجردی گفت: در پژوهش‌های تطبقی با توجه به اینکه هریک از ادیان از زاویه دید خود موضوع را نگاه می‌کنند استنباط و نتیجه‌گیری بسیار کار سختی است.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره آثاری که تاکنون منتشر کرده، گفت: نخستین کتابی که شروع به نوشتن آن کردم تحت عنوان «سیری در زندگی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و همسران آن حضرت» بود که نوع تقابلی را نشان می‌داد که پیامبر (ص) با همسرانشان داشتند. این اثر توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسید.

او با اشاره به کتاب «روابط و مناسبات بین فردی در اجتماع از دیدگاه قرآن» افزود: این اثر را هم انتشارات کویر به چاپ رسانده است. دیگر کتابم «رفتارشناسی ابراهیم (ع) در نصوص یهودی، مسیحی و اسلامی» بود که کار تطبیقی و رفتارشناسی حضرت ابراهیم (ع) است. کتاب دیگرم «جهاد و ترور در اسلام (دیدگاه های علمای شیعه و اهل سنت)» نام دارد که بخشی از رساله دکترای من است و از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چاپ رسیده است.  

بروجردی درباره کتابی که هم‌اکنون در دست انتشار دارد هم توضیح داد: هم‌اکنون کتاب دیگری در دست چاپ دارم که بررسی وضعیت مسایل اجتماعی در پنج قانون برنامه و اسناد بالادستی است که شامل قانون اساسی، مصوبات شورای اجتماعی کشور، سند چشم‌انداز و پنج قانون برنامه است. من در این پژوهش بین این‌ پنج موضوع مقایسه‌ای را انجام دادم و بررسی کردم رویکردی که سیاست‌گذاران نظام در حوزه مسائل اجتماعی در این پنج قانون به آن پرداخته‌اند چیست.

او درباره اثر دیگر در دست انتشار خود که به مبحث خانواده و آموزش می‌پردازد نیز اشاره کرد و گفت: در این دو حوزه اسناد و قوانین اول تا ششم توسعه در ارتباط با خانواده، ثبات خانواده، مباحث مربوط به آموزش قبل از دبستان، آموزش تسهیلات مدرسه و شیوه آموزش و نوع نگاه به آموزش بررسی شده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در حوزه دین به کار تطبیقی پرداخته‌اید، مسئله پژوهش‌های تطبیقی را چگونه می‌بینید؟ عنوان کرد: اصلی‌ترین مشکل کار تطبیقی این است که منطبق کردن نتیجه نهایی بسیار کار دشواری است و با توجه به اینکه هریک از ادیان از زاویه دید خود موضوع را نگاه می‌کنند انطباق و نتیجه‌گیری بسیار کار سختی است؛ برای مثال من در موضوع جهاد و ترور که کار تطبیقی انجام دادم فکت‌هایی برای خودم تعریف کردم که فکر کردم بر اساس این، دیدگاه علما را باید در حوزه حکومت‌داری، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد دفاعی و ترور بررسی شود. برخی از این دانشمندان بحث‌های کلی کرده‌اند و خیلی نمی‌توان آن‌ها را بر هم منطبق کرد و این کار از این جهت سخت است که پژوهشگر باید از چند دیدگاه استنباط کند.

بروجردی افزود: برای مثال در کتاب «رفتار شناسی ابراهیم (ع) در نصوص یهودی، مسیحی و اسلامی» کار تطبیقی میان ادیان اسلام، مسیحیت، و یهود انجام دادم و سه کتاب انجیل، تورات و قرآن را بررسی کردم و در پایان به این نتیجه رسیدم که هریک از این ادیان در نحوه نام‌گذاری و ولادت یک رویکرد را داشته‌اند. یکی از نتایج این تحقیق رویکرد حضرت ابراهیم به محیط خودش بود. چون حضرت ابراهیم (ع) مباحث فکری و ایدئولوژیک را مطرح می‌کند و در همه منابع حضرت ابراهیم را با یگانگی می‌شناسند ولی در دستور‌العمل‌های زندگی که شرع آن را تعریف می‌کند، این سه منبع دیدگاه متفاوتی دارند.

او در پایان گفت: در کتاب «جهاد و ترور در اسلام (دیدگاه‌های علمای شیعه و اهل سنت)» نیز این نتیجه حاصل شده است که  در اسلام ما جهاد ابتدایی نداریم یعنی مجاز باشیم به کسی حمله کنیم. یعنی به گفته اسلام در هرجایی که حمله شد باید دفاع کرد. دفاع هم زن، مرد، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و هر کسی باید از جان و مال و سرزمین خودش دفاع می‌کند.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد روحانی ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    در اسلام جهاد ابتدایی هم داریم امّا مشروط به اموری است که ... نفی مطلقِ جهاد ابتدایی یک کلام ابتدایی و بی توجهی به حقایق احکام در منابع اصلی واولیه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها