یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
برگزارنشدن طرح پاییزه بهتر از برگزارشدن آن است

سعید علمی گفت: انتشارات بدرقه جاویدان، نخستین‌بار است در طرح‌های فصلی مشارکت کرده ‌است که تجربه جالبی نبود، چراکه 120 هزارتومان یارانه مبلغ چشمگیری برای خرید کتاب نیست.

سعید علمی، مدیر انتشارات بدرقه‌ جاویدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره استقبال و فروش کتاب بعد از گذشت 13 روز از آغاز طرح‌ پاییزه بیان کرد: طرح پاییزه کتاب حتی بعد از اعلام تمدید آن تا 5 آذر‌ماه، همچنان با بی‌توجهی مخاطبان مواجه  است. فروش کتاب‌ها افزایش نداشته‌ است و خوانندگان کتاب در مقایسه با روزهای عادی، استقبال چندانی از کتاب‌فروشی‌ها نکرده‌اند.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی ناکافی و تصویب ناگهانی برگزاری طرح پاییزه کتاب 72 ساعت قبل از آغاز طرح اظهار کرد: اطلاع‌رسانی درباره طرح پاییزه، تنها به تبلیغات خود کتاب‌فروشی‌ها محدود بود و مخاطبان کمی از آغاز طرح مطلع شدند؛ البته تصویب ناگهانی برگزاری طرح با مشارکت شهرداری نیز در برنامه‌ریزی کتاب‌فروشی‌ها برای تبلیغات بی‌تاثیر نبود.  

علمی افزود: بسیاری از مردم و قشر کتابخوان همچنان از برگزاری طرح بی‌خبر هستند و استقبال آن‌‌طور که انتظار می‌رفت چشم‌گیر نبود.

مدیر انتشارات بدرقه‌ جاویدان، میزان تخفیف طرح‌ پاییزه در مقایسه با افزایش بهای تمام شده کتاب را ناجیز ارزیابی کرد و گفت: 20 تخفیف و تعیین سقف خرید هر شهروند 120 هزارتومان، شاید یک یا دو جلد کتاب خریداری شود؛ با این اوصاف، اگر طرح برگزار نشود، خیلی بهتر است. مبلغ کم تخفیف، گرانی کتاب‌ و محدودکردن اهالی کتابخوان برای خرید کتاب تا سقف 120 هزارتومان اصلا اتفاق خوبی نیست.

به گفته‌ سعید علمی، انتشارات بدرقه جاویدان دوبار در سال همزمان با هفته کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب، 20 درصد تخفیف برای مشتریان در نظر می‌گیرد.  مخاطب با این تخفیف همیشه با خیال راحت و بدون ارائه کدملی خرید می‌کند و با رضایت از کتاب‌فروشی خارج می‌شود.

وی با اشاره به نخستین حضور خود در طرح پاییزه کتاب و استفاده از یارانه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این اولین باری است که انتشارات بدرقه جاویدان در این طرح شرکت کرده ‌است که اصلا تجریه جالبی نبود؛ چراکه 120 هزارتومان یارانه، مبلغ چشمگیری برای خرید کتاب نیست و نه‌تنها سبب افزایش فروش کتاب و استقبال مخاطبان عام و خاص کتاب در کتاب‌فروشی‌ها نمی‌شود بلکه برگزار نشدن آن بهتر از برگزارشدن طرح است.

علمی با بیان اینکه یکسان‌سازی تخفیف کتاب‌های تالیفی و ترجمه تصمیم مثبتی برای خوانندگان کتاب است، گفت: تفاوت تخفیف کتاب‌های تالیفی و ترجمه، به مثابه تبعیض بین علاقه‌مندان کتاب‌های تالیف و ترجمه بود؛ بنابراین یکسان‌سازی تخفیف‌ها باعث می‌شود که همه مردم بتوانند از امتیازهای این طرح به‌اندازه بهره‌مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها