پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
قداست کتاب‌فروشی‌ها باید حفظ شود

نیکنام حسینی‌‌‌پور، کتاب‌‌گردی را پویش اجتماعی به بلوغ رسیده توصبف کرد و گفت: خوشبختانه کتاب‌فروشی به‌عنوان یکی از کالبد‌های فرهنگی شهری، امروزه مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است.

نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تاثیر پویش کتاب‌‌گردی بر احیاء کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: تاثیر‌گذاری پویش کتاب‌گردی که از 6 سال قبل به ابتکار احمد مسجد‌جامعی به‌عنوان یکی از چهره‌‌های فرهنگی موثر در نهاد‌سازی شکل گرفت، در حال افزایش است.
 
وی ادامه داد: اگر نخستین سال، هدف پویش، جلب مشارکت مردم در پویش و دعوت آن‌ها برای حضور در کتاب‌فروشی‌ها و خرید کتاب بود، در ششمین دوره علاوه‌‌بر مردم، مسئولان‌، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و ورزشی نیز در آن شرکت می‌کنند و به طرح مشکلات حوزه نشر با حضور متولیان امر نیز توجه می‌شود.
 
به گفته حسینی‌پور، مقرر شده با حضور مسئولان شهری، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و کتاب‌‌فروشان مشکلات صنفی‌شان را طرح کنند؛ بنابراین یکی از مزایای پویش کتاب‌گردی ایجاد فرصت دورهمی خارج از چارچوب‌های اداری و رسمی، برای طرح مشکلات مبتلا‌به فعالان حوزه نشر است.

حسینی‌پور ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده کتابگردی با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران آغاز و ظهر در اتحادیه ناشران کتاب‌فروشان تهران، با حضور رئیس و جمعی از اعضا اتحادیه میزبان برخی شهرداران تهران هستیم. در این دیدار، مشکلات کتاب‌فروشان از‌جمله کتاب‌فروشان راسته انقلاب و کریمخان طرح خواهد شد.
 
وی افزود: در این دیدار همچنین موضوع نصب تابلو راهنما، ویژه کتاب‌فروشان سراسر کشور مشابه اقدام قابل‌توجه شهردار منطقه دو تهران مطرح خواهد شد. اجرایی شدن این طرح، قدم رو‌به‌جلو در مسیر ارتقا‌ء کتاب‌فروشان و ایجاد انگیزه برای فعالان این صنف است.              
 
دبیر بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب با بیان این مطلب که تجربه نشان داده طرح مشکلات در دورهمی‌های غیررسمی به نتیجه منتج می‌شود، گفت: خوشبختانه پویش کتاب‌گردی به بلوغ رسیده و البته شاهد زایش این رویداد نیز هستیم؛ به‌عبارت دیگر نهاد‌ها در این پویش مشارکت دارند و به خرید کتاب اقدام کرده‌اند.  
حسینی‌‌پور با اشاره به تاثیر‌گذاری پویش کتاب‌گردی در تقویت جایگاه کتاب‌فروشی‌ها در نگاه متولیان فرهنگی و مردم گفت: خوشبختانه کتاب‌فروشی به‌عنوان یکی از کالبد‌های فرهنگی شهری، امروزه مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است؛  به‌عبارت دیگر شغل شریف کتاب‌فروشی و عرضه کالای فرهنگی کتاب این حرفه را متفاوت با دیگر مشاغل و کالا‌ها کرده است.

وی با بیان این مطلب که قداست کتاب‌فروشی‌ها باید حفظ شود، افزود: حفظ قداست کتاب‌فروشی‌ها نه‌تنها باید از سوی سیاست‌گذاران حفظ شود، بلکه باید از سوی خود کتاب‌فروشان نیز مورد توجه قرار گیرد.

حسینی‌پور با اشاره به اهمیت دانش کتاب‌‌شناسی در تقویت جایگاه و حفظ کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: درحالی‌که کتاب‌فروشان پیشکسوت از دانش قابل‌توجهی برخوردار بودند، امروزه برخی کتاب‌‌فروشان متاسفانه از جریانات و تحولات نشر چندان مطلع نیستند؛ بنابراین تشکلات و انجمن‌های مختلف نشر باید به موضوع آموزش کتاب‌‌فروشان توجه کنند تا سطح آگاهی و اطلاع کتاب‌فروشان ارتقا پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها