دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
90درصد بیماران دیابتی نسبت به بیماری خود آگاهی ندارند

حسن تدینی؛ جوان کتابخوان و اهل فرهنگی است که بیشتر عمرش را با دیالیز دست‌وپنجه نرم کرده، اعتقاد دارد 90 درصد بیماران دیالیزی نسبت به بایدها و نبایدهای بیماری خود آگاهی ندارند و با مطالعه می‌‌توانند به این آگاهی برسند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امروز در حاشیه افتتاح کتابخانه بخش دیالیز کلینیک فوق‌ تخصصی بیماری‌های کلیوی (شفاء) با حضور نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب و علیرضا خباززاده؛ رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی فرصتی برای عیادت از بیماران دیالیزی دست داد.

حسن تدینی؛ یکی از بیماران حاضر در بخش دیالیز کلینیک فوق تخصصی شفاء بود که با روی گشاده و انرژی مثبت سبب شد برای گپ‌وگفتی کوتاه به سمت او بروم. 41 سال از عمرش می‌گذرد که 28 سال از آن را با بیماری کلیوی و دیالیز دست‌وپنجه نرم کرده است.
 
او درباره اقدام خانه کتاب در زمینه اهدای کتاب به بخش دیالیز برای کمک معنوی به بیماران کلیوی، گفت: تاکنون در زمینه کارهای فرهنگی از سوی انجمن و نهادهای مرتبط کارهایی صورت گرفته، ولی نه به آن اندازه‌ای باید باشد. بزرگترین مسأله در بحث حمایت از بیماران، بحث آموزش است. باید به جایی برسیم که آموزش و آگاهی‌بخشی در حد گسترده‌تر و متنوع‌تر صورت گیرد.
 
این جوان فرهنگ‌دوست با اشاره به تقارن هفته کتاب با هفته حمایت از بیماران کلیوی، ادامه داد: اینگونه برنامه‌ها می‌تواند سطح فرهنگی و حداقل سطح آگاهی بیماران را درباره بیماری خودشان بالا ببرد. امروز کتاب‌هایی برای مطالعه به ما اهدا شد که جالب و خواندنی بود، ولی ای کاش بخشی از کتابخانه نیز به کتاب‌های مرتبط با بیماری‌های کلیه و روش‌های پیشگیری و درمان اختصاص پیدا می‌کرد تا بیماران در مدت چند ساعتی که در اینجا فرصت مطالعه دارند، حداقل با خواندن کتاب نسبت به بیماری خود آگاهی بهتری پیدا می‌کردند؛ کتاب‌هایی که به بیماران کلیوی بگوید چه بخورند و چه نخورند و سبک زندگی‌شان چگونه باید باشد.
 
حسن تدین بیان کرد: البته کتاب‌ها نباید چندان هم تخصصی باشند و بتوانند با بیانی ساده و کاربردی و آموزشی، سطح آگاهی بیماران را بالا ببرند. 90درصد بیمارانی که اینجا هستند بعد از چند سال دیالیزشدن هنوز نمی‌دانند چه باید بخورند یا نخورند و اینکه فعالیت بدنی و ورزش انجام دهند یا نه؟ افرادی مثل من که 28 سال است با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنم، از روی تجارب زیاد به این نتیجه رسیده‌اند نه از روی علم و آگاهی. جدا از کتاب‌های رمان و عمومی که جنبه سرگرم‌کننده دارند، کتاب‌های مرتبط با این بیماری می‌تواند برای بیماران کلیوی مفید و کاربردی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها