سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
فرهنگسازی در زمینه کتاب و مسئولیت اجتماعی فعالان اقتصادی

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی همدان، پرداختن به مقوله کتاب و کتابخوانی را ازجمله مسئولیت‌های اجتماعی فعالان اقتصادی عنوان کرد و در همین راستا از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان این نهاد و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، رعایت اخلاق حرفه‌ای در کسب و کار، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و در عین حال تا حدودی گمشده‌ی جامعه امروزی است. این‌درحالی است که رعایت اخلاق حرفه‌ای در فرآیند کسب و کار، خود موجب پدید آمدن مسئولیت اجتماعی خواهد شد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مدتی است کمیسیونی را با عنوان کمیسیون مسئولیت اجتماعی ایجاد کرده است که در همدان نیز، این کمیسیون در زیرمجموعه کمیسیون آموزش این اتاق تشکیل شده است. این کمیته همچنین در هفته کتاب یک نشست کتابخوانی با عنوان رونق تولید برگزار کرد (اینجا) و ضمن آن نیز، تفاهم‌نامه‌ای را با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همدان منعقد کرد.

مسعود عبدالملکی، رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در این باره عنوان کرد: بخشی از وظایف اتاق بازرگانی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی است. این کمیسیون نهادی برای انجام امور عام‌المنفعه در کشور است. همانگونه که در اتفاقاتی که در کشور پیش آمد مانند زلزله و سیل اخیر شاهد بودیم، فعالان اقتصادی در نوک پیکان کمک‌رسانی بودند. حال در این کمیسیون، کمیته مربوطه به اینگونه امور عام‌المنفعه سازمان‌دهی شده و منسجم با اهداف منطبق بر مسئولیت اجتماعی به فعالیت می‌پردازد.

عبدالملکی گفت: یکی از مصادیق این فعالیت‌ها، اقدامات موسسه «ابرار ایرار ایران» در روستای «ینگی‌کند» واقع در استان همدان است که به‌عنوان پایلوت توسعه اقتصادی و اجتماعی روستایی توسط این موسسه در نظر گرفته شده است. بخش دیگری از وظایف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در زمینه توسعه فرهنگی است؛ به همین منظور آقای فلاح، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان که خود از اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز است، از دو ماه پیش جهت برگزاری نشست کتابخوان با موضوع رونق تولید تلاش کرد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط ایشان و دستور آقای زبردست، مقرر شد با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان وارد همکاری شویم.

وی اضافه کرد: در نشست مذکور هشت کتاب بسیار خوب در راستای فضای کسب و کار معرفی شد و اعضا دیدگاه خود را درباره کتاب‌ها مطرح کردند و از طرفی امضاء تفاهم‌نامه همکاری با حضور روسای کمیسیون‌های مختلف و فعالان اقتصادی گام موثری در فرهنگسازی درخصوص ترویج کتاب بود.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان به تفاهم‌نامه‌ای هم که این کمیسیون با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همدان منعقد کرد، اشاره کرد و ادامه داد: در این تفاهم‌نامه همکاری گسترده‌ای در راستای کتابخانه‌سازی و کتابخوانی پیش‌بینی شده است. از طرفی فرصتی فراهم آمد تا فعالان اقتصادی با فعالیت‌های انجمن خیرین کتابخانه‌ساز آشنا شوند؛ همچنین فرم عضویت این انجمن در اختیار فعالان قرار گرفت تا در صورت تمایل با این انجمن همکاری لازم را داشته باشند.

وی به سخنان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: تاکیدات مهندس زبردست در دو موضوع درست کار کردن و ایجاد فرصت آموزش برای نیروی انسانی شاغل در واحد اقتصادی اتمام حجتی بود بر فعالان اقتصادی. این مقوله‌ها میسر نمی‌شود مگر با ترویج و توسعه کتابخوانی که لازم است مسئولیت اجتماعی در برابر فرهنگ کتابخوانی همه کارکنان در رده‌های شغلی مختلف را دربرگیرد. یکی از فعالان اقتصادی به نکته زیبایی اشاره کرد؛ اینکه از میان 124 هزار پیامبر، معجزه پیامبر ما کتاب بود و من فکر می‌کنم هر کتاب یک فراز از قرآن مجید را در خود دارد.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با اشاره به حمایت این اتاق از چندین کتاب مختلف جهت چاپ بیان کرد: این رسالت همه افراد جامعه است که در هر جایگاهی که هستند، در ترویج کتاب و کتابخوانی کوشا باشند حال چه من در راستای مسئولیت اجتماعی و چه شما به عنوان یک فعال رسانه‌ای در امر ترویج این مقوله‌ی فرهنگی.

عبدالملکی حذف کتاب کاغذی و رو به منسوخ شدن آن را یک آسیب جدی دانست و تصریح کرد: کسانی که در نشر کتاب‌های کاغذی فعالیت می‌کنند، افراد از خود گذشته‌ای هستند و نیاز است سیاستی جهت حمایت از آنان اتخاذ شود. فضای دیجیتال هرگز جای کتاب کاغذی را نمی‌گیرد. کتاب کاغذی یک همراه است که ویژگی فیزیکی و عشق موجود در ماهیت آن در کنار سایر ویژگی‌ها، آن را بدون جایگزین می‌کند. اکنون که قیمت کاغذ بالا رفته، بسیاری از اقشار جامعه از جمله دانشجویان توان تهیه کتاب را ندارند که باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

رئیس کمیسیون آموزش اتاف بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در پایان اظهار امیدواری کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که نماینده و پارلمان بخش خصوصی کشور است، بتواند قدم‌های مثبتی در راستای عمل به این مسئولیت اجتماعی خود بردارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها